Heineken krijgt een boete van maximaal 1 miljoen euro vanwege het niet naleven van de regels omtrent statiegeld op blikjes. Hoewel statiegeld op blik sinds 1 april verplicht is, blijft Heineken blikjes produceren voor de Nederlandse markt zonder statiegeldlogo.
Dit is in strijd met de wet, omdat alle nieuwe blikjes voorzien moeten zijn van een statiegeldlogo, zo stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Dwangsom van 15 cent per blikje zonder statiegeldlogo
De dwangsom bedraagt 15 eurocent per onterecht in de handel gebracht blikje, tot een maximum van 1 miljoen euro. Als Heineken het maximumbedrag bereikt zonder naleving, kan de ILT de dwangsom verhogen. Heineken dacht dat er na 1 april nog een overgangsperiode gold, deze was er nooit volgens de ILT. De rechter had de verplichte invoering van statiegeldblikjes al 3 maanden uitgesteld.
Verschillende drankblikjes verkocht zonder statiegeldlogo
Grolsch had ook blikjes zonder statiegeldlogo geproduceerd. Dit bedrijf kreeg geen boete omdat het kon aantonen dat hun productieprocessen zijn aangepast. De ILT constateerde daarnaast dat verschillende drankblikjes verkocht zijn zonder statiegeldlogo, waarvoor klanten wel statiegeld betalen. De Inspectie gaat na of dit statiegeld wel wordt terugbetaald bij inlevering.
Belang van naleving van de wet
De ILT benadrukt het belang van naleving van de wet omdat statiegeld helpt tegen zwerfafval en belangrijk is voor de circulaire economie. Op jaarbasis gaan er in Nederland zo’n 2,5 miljard blikjes over de toonbank. Klanten vinden in de supermarkt nog wel blikjes zonder statiegeld. Winkeliers mogen hun de voorraden met deze blikjes nog wel verkopen, om zo onnodige verspilling tegen te gaan.
Bron: ANP