Het aantal incidenten in vliegtuigen is in de eerste helft van dit jaar bijna verdubbeld, en de oorzaak lijkt opvallend simpel: conflicten over handbagage. De toename van opstootjes in de lucht, waarbij passagiers zich misdragen, baart vakbonden grote zorgen. Zij pleiten voor strenge maatregelen, zoals het invoeren van zwarte lijsten voor herhaaldelijk storende passagiers. De zogeheten Vlieg-aso’s!
Incidenten in de lucht op recordhoogte
Uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt een scherpe stijging in het aantal verstoringen tijdens vluchten, waarbij handbagage de kern van het probleem vormt. Deze verhitte discussies over de hoeveelheid en grootte van handbagage leiden steeds vaker tot gevaarlijke situaties aan boord.
Vakbonden: “strengere maatregelen noodzakelijk”
Vakbonden dringen aan op actie en willen dat luchtvaartmaatschappijen harder optreden tegen passagiers die voor problemen zorgen. Het idee van een ‘zwarte lijst’ is populair: hiermee zouden terugkerende herrieschoppers een vliegverbod kunnen krijgen, wat mogelijk rust brengt in de cabine. “Passagiers moeten de regels respecteren, anders ondermijnen ze de veiligheid van iedereen aan boord,” aldus een vakbondswoordvoerder.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
Ruzie om handbagage leidt tot meer vliegtuigincidenten: ’Zwarte lijsten zijn nodig’ https://t.co/csK9N9TZFE pic.twitter.com/CdVjW4ttNM
— DFT (@dft) November 8, 2024
Goed om te weten: de handbagageregels
Een goed begrip van de handbagageregels is essentieel om gedoe en frustratie bij de veiligheidscontrole en aan boord te voorkomen.
Vanaf september 2024 gelden er nieuwe, strengere regels voor handbagage.
- Vloeistoffen zijn bijvoorbeeld enkel toegestaan in verpakkingen tot 100 ml
- Scherpe voorwerpen zoals scheermesjes, schaartjes en nagelvijlen zijn niet toegestaan.
- Ook etenswaren vallen onder de vloeistofregels, dit zorgt bij veel passagiers voor verwarring en conflicten.
Door deze regels in acht te nemen, kan een hoop onrust bij de security en in het vliegtuig worden voorkomen.
Lees ook: handbagage wat mag je wel en niet mee.
Veiligheid eerst: vaker op de rem voor probleempassagiers
Hoewel 2023 als een van de veiligste jaren in de luchtvaartgeschiedenis geldt, blijft gedrag van passagiers een belangrijke risicofactor. Vliegtuigveiligheid is niet alleen afhankelijk van techniek, maar ook van rust en discipline in de cabine.
De vakbonden roepen luchtvaartmaatschappijen dan ook op om reizigers beter voor te lichten over handbagageregels en gewenst gedrag aan boord.
Vlieg-aso’s worden een steeds groter probleem
Bekijk de video hieronder >>
Lees ook: noodlanding TUI-vliegtuig veroorzaakt paniek aan boord.
Bronnen:
Schiphol, Telegraaf I Hoofdfoto: Canva