Ga naar de inhoud

Grote en kleine onderhoudsbeurt auto niet meer van deze tijd

Grote of kleine onderhoudsbeurt auto niet van deze tijd

Een onderhoudsbeurt van je auto bespaart je geld. Maar wanneer stap je naar de garage? En waar kies je voor: een grote of een kleine beurt? Over dat laatste kunnen we duidelijk zijn. Die beurten zijn niet meer van deze tijd. Ontdek waarom!

Reed je vroeger na 15.000 km naar de garage voor een kleine beurt en na 30.000 km voor een grote, tegenwoordig hanteert elk automerk en de verschillende modellen zijn eigen onderhoudsschema. 

Auto’s geven zelf aan wanneer het tijd is voor een onderhoudsbeurt

Elektrische auto’s zien nauwelijks een garage. En de onderhoudsbeurt van een Opel ziet er anders uit dan die van een Kia of Citroën. Daarbij verschillen ook de kilometerstanden die merken hanteren voor onderhoud. De kleine en grote beurt zijn daarmee voor de nieuwe modellen eigenlijk verleden tijd. Daarover straks meer.

De auto’s geven zelf aan wanneer het tijd is voor een controle moment via het dashboard of infotainmentscherm. Het onderhoudsschema staat vermeld het instructieboekje van je auto.

3 soorten onderhoud

De ANWB maakt onderscheid tussen 3 categorieën onderhoud:

  1. De vaste inspectie: het jaarlijkse controle moment voor de auto. Alle belangrijke zaken worden nagelopen, zoals de remmen, de ophanging en de diverse vloeistoffen. Bovendien wordt dan ook de motorolie ververst en het bijbehorende filter vervangen. 
  2. Reparatie aan slijtagedelen: onderdelen zijn qua levensduur afhankelijk van het gebruik. Denk aan de remblokken, remschijven en koppelingsplaat.
  3. Tijd- of kilometergebonden onderhoud: onderdelen moeten worden vervangen bij een aantal verstreken jaren of verreden kilometers, afhankelijk van wat eerst komt. De  distributieriem komt het vaakst voor.

Oudere auto’s vereisen ander schema

Als je een auto van 15 jaar of ouder hebt is het verstandig om je auto vaker na te laten kijken en regelmatig te onderwerpen aan een grote dan wel kleine beurt. Raadpleeg daarvoor je instructieboekje.  Als je dat niet meer hebt google dan even.

Grote beurt bestaat in hoofdlijnen uit:

  • Olie verversen
  • Oliefilter vervangen
  • Bijvullen ruitensproeiervloeistof
  • Vervangen interieurfilter
  • Voertuig storingscodes uitlezen
  • Uitlijncontrole
  • Accucheck met rapport
  • Remmeninspectie en -reiniging
  • Inspectie banden
  • Inspectie airco

Je krijgt er vaak een volledig inspectieoverzicht bij, inclusief advies over periodiek te vervangen onderdelen.

Kosten grote beurt

Qua kosten moet je bij een grote beurt denken aan 400 euro afhankelijk van de auto die je rijdt. Het kan zijn dat de distributieriem aan vervanging toe is, de schokdempers vernieuwd moeten worden of de remschijven vervangen moeten worden. Dan moet je dieper in je portemonnee duiken en lopen de kosten snel op tot wel boven de 1000 euro. Vraag je dan af of beurt en reparatie nog de moeite waard zijn, afhankelijk van de leeftijd van je auto.

Kleine beurt bestaat in hoofdlijnen uit:

  • Olie verversen
  • Oliefilter vervangen
  • Bijvullen ruitensproeiervloeistof
  • Voertuig storingscodes uitlezen
  • Accucheck met rapport
  • Bandeninspectie
  • Controle werking aircosysteem
  • Inspectie vaste items

Ook hiervan krijg een volledig inspectieoverzicht. inclusief advies over periodiek te vervangen onderdelen.

Kosten kleine beurt

Je moet qua kosten voor een kleine beurt – ook weer afhankelijk van het type auto dat je rijdt – rekenen op ongeveer 250 euro. Als reparaties nodig zijn, zal een goede garage dit met je overleggen.

Combineren met APK-keuring

Het is raadzaam om de kleine beurt te combineren met de verplichte APK-keuring. De APK is in dat geval meestal gratis.

Wist je dit? Je kunt een hoop zelf doen, lees onze tips zelf een kleine beurt uitvoeren.

Zelf onderhoud plegen

Overweeg je het zelf uitvoeren van een onderhoudsbeurt? Op internet vindt je daarvoor allerlei handige tips en video’s. Het bespaart je je aardig wat kosten.

Bronnen: ANWB, Kwikfit
Foto: Welcomia by Canva

Meer over: