Ga naar de inhoud

Grenscontroles gaan vanaf 9 december van start: wie zijn het doel en de dupe?

Update:
grenscontroles

Generaties zullen er aan moeten wennen, omdat ze het nog nooit hebben meegemaakt: grenscontroles aan de grenzen met Duitsland en België. De controles gaan in op maandag 9 december en duren 6 maanden. Waar is dit voor?

Vrees voor terroristische aanslagen

De grenscontroles starten omdat we ons steeds meer zorgen maken over het aantal migranten dat ons land illegaal probeert binnen te komen en de vrees voor terroristische aanslagen toeneemt, evenals de mensensmokkel. Hoe intensief gecontroleerd wordt, is niet duidelijk. De marechaussee krijgt in ieder geval geen extra mensen om de controles uit te voeren, zegt minister Faber (Asiel).

De Koninklijke Marechaussee, voert de grenscontroles uit. Zij is belast met het handhaven van de grensveiligheid, zowel op de snelwegen, in treinen, als bij luchthavens en zeehavens.

Lees ook: de koning bezoekt douane voor aanpak drugssmokkel.

De tekst gaat onder het x-bericht van Geert Wilders verder >>

Duitsers pakken 1200 mensensmokkelaars op

We zijn niet het enige land dat grenscontroles houdt. Duitsland is er al mee begonnen, na verschillende terroristische aanslagen. Ook Frankrijk doet het.

Het gaat steeds om een tijdelijke maatregel van 6 maanden, die eventueel verlengd kan tot maximaal 2 jaar.

De controles leveren inmiddels wel wat op:

  • In Duitsland zijn dit jaar bij grenscontroles al ruim 53.000 mensen tegengehouden. Daarvan is bijna de helft teruggestuurd.
  • Ook zijn er bijna 1200 mensensmokkelaars opgepakt.

‘Grenscontroles veroorzaken economische schade’

Nu al wordt gevreesd dat de controles de economie schaden. Vrachtverkeer verwacht oponthoud bij de grens wat een kostenpost oplevert. De belofte bestaat dat de controles zo zullen plaatsvinden, dat ze het economisch verkeer en het forensenverkeer in de grensregio’s zo min mogelijk hinderen.

Op Schiphol en andere luchthavens wordt alleen gecontroleerd op risicovluchten.

Lees ook: snel door de beveiliging op Schiphol door nieuwe scanners.

Niettemin zijn werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland bezorgd over de aangekondigde controles aan de Nederlandse grens met Duitsland en België. ‘De grenscontroles aan Duitse zijde leiden nu al tot extra kosten voor bedrijven en we vrezen dat deze alleen maar verder zullen toenemen’, stellen de brancheorganisaties.

Grenscontrole: op basis waarvan is een voertuig verdacht?

Bekijk de uitzending hieronder terug voor het antwoord op de vraag >>


Bronnen: Ministerie van Defensie ,Nederlands Dagblad, NOS. Foto: Ftiare (Canva)

Meer over: