Flitspalen bij spoorwegovergangen zijn een nieuw en effectief middel in Nederland om gevaarlijk (rij)gedrag tegen te gaan. Sinds februari zien we duizenden overtredingen bij rood licht. Met de komst van de flitspalen neemt dat aantal nu af.
Een nieuw fenomeen in Nederland
ProRail introduceerde begin dit jaar flitspalen bij spoorwegovergangen in Nederland, een baanbrekende stap. Deze camera’s zijn specifiek ontworpen om het gedrag van verkeersdeelnemers te observeren. Ze richten zich op diegenen die, soms met gevaar voor eigen leven, een rood licht negeren terwijl een aankomende trein nadert.
De eerste camera werd geactiveerd in februari bij een overgang in het Utrechtse Bunnik en al snel volgden er nog 10. Vooral in de provincies Utrecht en Noord-Holland. Vandaag voegde ProRail de 12e camera toe in Baarn.
Dit systeem is meer dan alleen een veiligheidsmaatregel; het vertegenwoordigt een noodzakelijke stap in het beschermen van burgers tegen zichzelf en tegen gevaarlijke situaties op de weg.
Schrikbarende cijfers en resultaten
Sinds de introductie in februari ontvingen 6395 mensen een bekeuring voor het negeren van het rode licht bij een spoorwegovergang. Deze cijfers zijn alarmerend, maar ze onderstrepen ook de effectiviteit van de flitspalen om het probleem, de vele verkeersovertredingen, zichtbaar te maken en aan te pakken.
Volgens woordvoerster van ProRail hangen deze camera’s gericht op de meest risicovolle overgangen, zoals dicht bij stations. Veel mensen proberen hier, al is het maar net, door het rood te gaan om hun trein nog te halen.
Door deze strategische plaatsing hoopt ProRail niet alleen overtredingen te registreren maar ook om gedrag te veranderen. Dit effect zien ze al: in sommige situaties is het aantal boetes inmiddels gehalveerd.
Lees ook: de 12 gevaarlijkste spoorwegovergangen.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
Een halfjaar geleden plaatste ProRail de eerste flitscamera’s bij een overweg. Inmiddels zijn ruim 6.000 boetes uitgeschreven voor het onveilig oversteken van een spoorwegovergang. Dat zijn er veel, maar we zien dat de flitsers zorgen voor verandering.https://t.co/6vlESg4XOp
— ProRail (@ProRail) October 7, 2024
Een ingrijpende verandering in handhaving
Vóór de komst van de flitspalen was handhaving een uitdaging. Veldwerk door buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) was nodig om overtreders te betrappen. Nu registreren de camera’s automatisch de overtredingen, wat niet alleen de inzet van personeel vermindert, maar ook bijdraagt aan het verbeteren van de veiligheid.
Krijgen voetgangers en fietsers ook een boete?
De boetes zijn fors: automobilisten, motoren en vrachtwagens betalen 300 euro, terwijl brom- en snorfietsers een boete van 210 euro krijgen. Hoewel voetgangers en fietsers niet direct via de camera geflitst worden, worden hun overtredingen wel vastgelegd voor verdere analyse door ProRail.
Een toekomstvisie voor veiligere spoorwegovergangen
ProRail heeft plannen om dit systeem verder uit te breiden met ongeveer 40 flitspalen door heel Nederland. Wanneer dit exacte aantal gehaald wordt, is nog onbekend.
Deze inzet voor verbetering is niet nieuw; 3 jaar geleden lanceerde ProRail al een breed gedragen campagne die de gevaarlijke gevolgen van vroegtijdig oversteken onder de aandacht bracht. Het was een poging om bewustwording te vergroten met de duidelijke boodschap dat voor een trein alle verkeersdeelnemers gelijk zijn.
Flitspalen zijn een logische vervolgstap in deze voortdurende inzet om de veiligheid op en rondom spoorwegovergangen te waarborgen.
Uitbreiding van het netwerk van flitspalen
De uitbreiding en het project vereisen aanzienlijke voorbereiding, waaronder het identificeren van locaties die zowel gevoelig zijn voor overtredingen als voor potentieel gevaarlijke situaties. Met het installeren van elke nieuwe camera komt er ook een toename in gegevensverzameling, waardoor ProRail goed geïnformeerde beslissingen kan nemen over verkeersveiligheidsmaatregelen in de toekomst.
Lees ook: Hier staan de actiefste en meeste flitspalen
De verantwoordelijkheid van verkeersdeelnemers
Hoewel technologie een cruciale rol speelt in het verbeteren van de veiligheid bij spoorwegovergangen, ligt er een even grote verantwoordelijkheid bij de verkeersdeelnemers zelf. Het bewustzijn van de mogelijke gevaren en de consequenties van roekeloos gedrag, zoals het negeren van rode lichten bij een spoorwegovergang, kan levens redden.
ProRail blijft daarom niet alleen investeren in technologische oplossingen zoals flitspalen, maar ook in bewustwordingscampagnes die gericht zijn op het veranderen van gedrag. Deze campagnes benadrukken dat iedereen een rol heeft in het waarborgen van veiligheid rond spoorwegovergangen. Door verantwoordelijk gedrag aan te moedigen, hoopt ProRail dat minder mensen bereid zijn hun eigen veiligheid en die van anderen op het spel te zetten.
Tegengeluiden over het doel van de flitspalen
Niet alleen het verhogen van de verkeersveiligheid is een belangrijk doel van de flitspalen.
Als je het bericht hieronder moet geloven >>
Leuke #factcheck ‘Flitspalen worden geplaatst voor meer verkeersveiligheid’ is onwaar. Het merendeel wordt geplaatst om gemeentes te financieren. pic.twitter.com/BY7uv7RvCz
— jurgen verstrepen (@verstrepen) September 14, 2024
Bunnik krijgt eerste flitscamera bij spoorwegovergang
Bekijk de uitzending van RTV Utrecht hieronder terug >>
Bronnen:
ProRail, Telegraaf I Hoofdfoto: Canva