Ga naar de inhoud

Fietssnelweg, alternatief voor de auto en trein

Fietssnelweg

Er wordt van alles gedaan om ons uit de auto te krijgen. Moet ook wel, want onze snelwegen slibben dicht en het fileleed blijkt onhoudbaar. Daarom wordt hard gewerkt aan de aanleg van een netwerk fietssnelwegen.

Al 600 kilometer fietssnelweg is aangelegd. Nog zo’n 3000 kilometer te gaan tot het einddoel is bereikt.

Routes zoveel mogelijk los van de snelweg

De fietssnelwegen oftewel de doorfietsroutes moet ons stimuleren de fiets te pakken om naar werk te gaan. De routes worden zoveel mogelijk los van de autowegen aangelegd met het oog op de verkeersveiligheid. Als ze autowegen kruisen gebeurt dat zoveel mogelijk via fietstunnels en -bruggen.

Fietssnelwegen rondom grote steden

Er zijn 62 van de geplande 326 fietssnelwegen gerealiseerd. In 2027 moet het netwerk compleet zijn. Kosten: ruim 1,3 miljard euro. De meeste routes liggen rondom de grote steden. De langste route is momenteel de 21 kilometer lange fietssnelweg tussen Wateringen en Schiedam.

We laten onze auto staan

De vraag is natuurlijk of de mensen ook daadwerkelijk bereid zijn hun auto uit te komen en de fiets te pakken om naar hun werk te gaan. Volgens projectleider Saskia Zwiers is dat het geval. “Uit ons onderzoek blijkt dat 29 procent meer mensen de fiets pakken. Daarvan behoort  65 procent toto de groep voormalige automobilisten.”

Te weinig geld in kas

Niettemin maakt Zwiers zich zorgen, want het geld dreigt op te raken. De provincies die het netwerk bekostigen hebben nog wel geld om de plannen voor de komende jaren te realiseren, maar te weinig in kas voor de wensen op lange termijn.

Snelfietsroutes getest

De ANWB onderzocht 9 snelfietsroutes op een aantal punten door alle routes te fietsen. Ze keek naar de breedte van de paden, het type wegdek, de lijnen op de paden en naar gevaarlijke situaties bij kruisingen, bochten en versmallingen. In totaal is voor dit onderzoek meer dan 400 kilometer ‘gesnelfietst’ en zijn 470 kruispunten onder de loep genomen.

Serieus alternatief voor de auto en trein

De komst van steeds meer fietssnelwegen is een geweldige ontwikkeling, zo concludeert de ANWB. Op deze manier wordt de e-bike een serieus alternatief voor de auto, trein en bus. Alle onderzochte paden scoren naar ANWB maatstaf een ruime voldoende en hoger. “Het is goed fietsen op de 9 snelfietsroutes. Je komt snel, fijn, direct en veilig op je bestemming.”

Onverlichte stukken en onhandige obstakels

Wel kwam ze veel verbeterpunten tegen, variërend van slechte bewegwijzering tot gevaarlijke kruisingen. Van  onverlichte stukken tot onhandige obstakels op het pad. “Gelukkig kunnen die onvolkomenheden in veel gevallen makkelijk worden verholpen”, aldus de ANWB.  De beste paden van dit moment zijn het RijnWaalPad (Arnhem – Nijmegen) en een deel van de F35 (Enschede – Hengelo).

Bronnen: ANWB, RTL Nieuws

Meer over: