Fietsenmakers, waaronder Jeffrey Beekhoven uit Amsterdam, weigeren steeds vaker fatbikes te repareren. Deze elektrische fietsen met brede banden zorgen voor overlast en zijn vaak van slechte kwaliteit. Volgens Beekhoven kun je een kapotte fatbike beter weggooien.
Bekijk hier het gesprek van WNL met fietsenmaker Beekhoven. De tekst gaat onder de video verder >>
Opvallende verschijning in de wereld van fietsen
Fatbikes, met hun opvallend brede banden van meestal 3,8 tot 5 inch breed of meer, vormen een opvallende verschijning in de wereld van het fietsen. Maar uniek zijn ze allang niet meer. Je ziet ze steeds vaker rijden. Ze zijn vooral populair onder de jeugd. Dat laat ook het onderstaande filmpje zien van een schoolplein in Amstelveen. Blijkbaar heeft vrijwel elke leerling daar een fatbike.
De tekst gaat onder de video verder >>
@jim.roest ik moet 3 maanden werken wil ik zo’n ding kunnen kopen #fyp #foryou ♬ origineel geluid – jim.roest
Problemen met kwaliteit en veiligheid
De populariteit van fatbikes is de afgelopen jaren toegenomen, vooral onder jongeren. Deze fietsen, oorspronkelijk bedoeld als alternatief voor mountainbikes, veroorzaken echter problemen. Volgens Beekhoven is de kwaliteit ondermaats: veel onderdelen komen direct uit China via websites als AliExpress of Alibaba, waardoor ze moeilijk te repareren zijn. Fietsenmakers zien ze liever niet meer terug in hun winkels.
Veel fatbikes zijn technisch niet in orde laat ook onderstaande video zien. De tekst gaat na de video verder >>
Naast de slechte kwaliteit speelt illegaliteit ook een rol. Als je een illegale fatbike hebt, merk je dat fietsenmakers niet meer bereid zijn om je te helpen. Ze willen hun reputatie en licentie niet op het spel zetten door betrokken te raken bij illegale praktijken. BOVAG-gecertificeerde rijwielhandelaren en fietsenmakers kunnen zelfs hun licentie verliezen als ze betrapt worden op medeplichtigheid bij het plaatsen van een gashendel of bij het opvoeren van een fiets.
Overheid en maatregelen
Het demissionair kabinet heeft aangekondigd het bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen, maar dit verbiedt fatbikes (nog) niet. Ondertussen neemt de politie maatregelen tegen het opvoeren van deze fietsen, wat gevaarlijke situaties oplevert. Beekhoven en vele van zijn collega’s hopen dat deze maatregelen helpen, maar blijven sceptisch over het repareren van fatbikes.
Bron: WNL/ANWB. Foto: G-forcebike voor Canva