Zonnebrandolie om nog diepbruiner te worden? Daar krijgen mensen in China een hartverzakking van. Daar dragen de vrouwen sinds kort een facekini. Dit bijzondere badpakaccessoire is een soort (kleurrijke) bivakmuts die voorkomt dat je gezicht bruin wordt.
Het wordt steeds vaker gedragen door vrouwen die willen voldoen aan het dominante schoonheidsideaal in het land: ‘Witte huid is mooi’. Het is daar zelfs een regelrechte hit. Lees hier waarom dit item steeds populairder wordt, wat dit schoonheidsideaal inhoud en welke landen nog meer voorkeur geven aan een witte huid.
Wat is een facekini?
Een facekini is een speciaal ontworpen gezichtsmasker dat lijkt op een bivakmuts, maar dan gemaakt van lichtgewicht, zonwerende stof. Het masker bedekt het hele gezicht, inclusief nek en oren, en heeft openingen voor de ogen, neus en mond. Het doel van de facekini is om de huid volledig te beschermen tegen de schadelijke effecten van de zon zoals huidveroudering.
Tekst gaat onder de afbeelding verder >>
Waarom is een facekini populair in China?
Het dragen van een facekini heeft in China alles te maken met het heersende schoonheidsideaal. In de Chinese cultuur wordt een lichte, bleke huid beschouwd als een teken van schoonheid en welvaart. Het hebben van een witte huid wordt gezien als een teken dat iemand niet in de zon heeft gewerkt en daardoor tot de hogere sociale klasse behoort.
Daarnaast geloven veel Chinezen dat een lichte huid er jeugdig en elegant uitziet. Een gebruinde huid wordt geassocieerd met arbeiders en boeren die op het land werken. Dit schoonheidsideaal is diepgeworteld in de Chinese samenleving. Dit is dan ook de reden van de groeiende populariteit van de facekini. Chinezen zien deze bivakmuts als middel om de huid tegen de zon te beschermen en een witte teint te behouden.
Andere landen met een voorkeur voor een witte huid
Hoewel het schoonheidsideaal van een gebruinde huid in veel westerse landen populair is, zijn er ook andere culturen die een voorkeur hebben voor een witte huid. Landen in Azië, zoals Japan en Zuid-Korea, delen een vergelijkbaar schoonheidsideaal met China en hechten veel waarde aan een lichte huid.
In sommige Afrikaanse landen, zoals Ghana en Nigeria, wordt een lichte huid ook geassocieerd met schoonheid en prestige. Dit heeft geleid tot een groeiende markt voor huidblekende producten in deze regio’s.