Het aandeel 70-plussers dat komt te overlijden na een fietsongeluk blijft al jaren toenemen, ondanks dat de totale hoeveelheid dodelijke fietsongelukken wel redelijk stabiel blijft, blijkt uit cijfers van het CBS.
Vorig jaar overleden er 119 mensen aan een fietsongeluk, waarvan 57 procent boven de 70 jaar oud was. In 2010 was dit aandeel nog 49 procent. Of dit door de toename van elektrische fietsen komt, is onduidelijk.
Meer elektrische fietsen
Het zou een logische verklaring zijn: de populariteit van elektrische fietsen blijft al jaren toenemen. Vooral onder ouderen, voor wie een fietstocht toch een flinke vorm van inspanning kan zijn, is de elektrische fiets een uitkomst. Maar niet zonder gevaar: uit onderzoek van VeiligheidNL is gebleken dat elektrische fietsen voor meer ongelukken zorgen. Zo is het aantal fietsongelukken waarbij de fietser (ernstig) gewond raakt in de afgelopen 10 jaar met maar liefst 1 derde toegenomen. De helft van deze slachtoffers was vorig jaar ouder dan 55 jaar.
Oorzaak onduidelijk
Het is daarom niet ondenkbaar dat deze ontwikkeling ook de oorzaak is van de toename in het aantal dodelijke ongelukken onder ouderen. De cijfers van het CBS maken echter geen onderscheid tussen normale en elektrische fietsen, omdat het niet altijd goed geregistreerd wordt met welk type fiets het ongeluk gebeurd is. Hierdoor wordt het aandeel van e-bikes bij ongelukken met een fatale afloop wel eens onderschat.
Meer eenzijdige dodelijke fietsongelukken
In de cijfers van het CBS is ook te zien dat het aantal dodelijke ongelukken steeds vaker eenzijdig is. 12 jaar geleden waren er in 34 procent van de gevallen 2 of meer partijen bij een ongeluk betrokken. Nu gebeurt dat maar in 25 procent van alle gevallen. Overigens komen fietsers nu vaker om het leven bij een val. Voorzichtigheid is geboden!
Lees ook: