Ga naar de inhoud

DigiD: miljoenen Nederlanders lopen erop vast

DigiD

Miljoenen Nederlanders lopen vast met het gebruik van DigiD. De digitale samenleving gaat steeds meer mensen de pet te boven. Ze missen hierdoor belangrijke informatie die uitsluitend via internet te is krijgen is.

Het gaat om zo’n 4,5 miljoen volwassen Nederlanders die onvoldoende in staat zijn om digitale overheidsinformatie te vinden en gebruik te maken van de online dienstverlening van de overheid.

Aanzienlijke consequenties

Met name 65-plussers, maar ook laaggeletterden, mensen met een lichte verstandelijke beperking en anderstaligen lopen vast in de digitale wereld. De consequenties kunnen aanzienlijk zijn. Frustraties, het gevoel maatschappelijk buiten spel te staan en het mislopen van voorzieningen als toeslagen, bijstandsgeld en aanvullende studiebeurs zijn daarvan de meest sprekende voorbeelden.

Verkleining van de digitale kloof

Mensen hebben vooral moeite met DigiD. Bij DigiD komen 3 lastige zaken bij elkaar, geeft Alliantie Digitaal Samenleven aan. De organisatie werkt, betaald door overheid en bedrijfsleven, aan verkleining van de digitale kloof. Mensen moeten zich binnen een beperkte tijd identificeren, daar zijn verschillende apparaten tegelijk voor nodig én er zijn geregeld veiligheidsupdates, waardoor dingen veranderen waar mensen net aan gewend waren geraakt.

Om verandering te in de situatie te brengen worden door de Nederlandse bibliotheken loketten geopend om de miljoenen mensen die digitaal niet meekunnen te ondersteunen. Er zijn in het land sinds 2019 ruim 680 van deze Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s). De loketten zijn al 100.000 keer bezocht

Moeite met bankzaken

De Nederlandsche Bank stelde eerder dit jaar vast dat 1 op de 6 Nederlanders moeite heeft met het regelen van bankzaken zoals het openen en activeren van een rekening. Het zou om 2,6 miljoen volwassenen gaan. Onder hen bevinden zich 400,000 mensen die hun financiële administratie aan iemand anders overlaten. De grootste problemen leveren internetbankieren en betalen in webwinkels op.

De banken doen inmiddels een beroep op de steunpunten in de bibliotheken. Op dit moment zijn er daarom in 10 gemeenten proeven met bankinformatiepunten, om uit te vinden hoe die op veel meer plaatsen vorm moeten krijgen. Het wordt gezien als een vorm van correctie op de sluiting van steeds meer bankkantoren in het afgelopen decennium.

Bronnen: NRC en NOS

Meer over: