Den Haag neemt een grote stap vooruit in de strijd tegen klimaatverandering. Reclames die oproepen tot het kopen van vervuilende auto’s of het boeken van vliegvakanties worden verboden. Dit komt de reis- en autobranche duur te staan.
Wethouder Robert Barker van Partij voor de Dieren maakt duidelijk dat het promoten van producten die bijdragen aan de opwarming van de aarde moet stoppen. Dit nieuwe beleid betekent dat reclameborden in bushokjes, tramhaltes en andere openbare plaatsen niet langer dit soort advertenties mogen bevatten.
Weg met fossiele reclames en beïnvloeden
De beslissing om fossiele reclames te verbieden volgt na meerdere pogingen van de Partij voor de Dieren in de Haagse gemeenteraad. Eerdere voorstellen lukten niet, maar sinds de partij een grotere invloed heeft binnen het college, komt het verbod er nu toch.
Deze reclames worden verboden:
- Reclames voor onder meer vliegvakanties
- Grijze stroomcontracten (tegenhanger van de groene energiecontracten)
- Auto’s op fossiele of hybride brandstof
De gemeente Den Haag, die eigenaar is van de reclameborden, zal nieuwe contracten afgeven die in lijn zijn met dit beleid. Zo wil de stad een duidelijk signaal afgeven tegen producten die een negatieve impact hebben op het klimaat.
Meer dan alleen een verbod
Naast het verbieden van reclames die aanzetten tot milieubelastende keuzes, pakt de stad ook andere vormen van (te) opzichtige reclame aan. Ze zijn een bron van ergernis. Klachten over storende steigerdoekreclames en spectaculars, zoals 3D-reclames die bushokjes omtoveren, hebben geleid tot verdere beperkingen.
De reisbranche promoot veel last-minutes vakantiereizen, waar veel boekingen uit ontstaan. Het wegvallen van deze vorm van promotie zou een grote strop zijn voor reisorganisaties. Ze moeten het met dit soort acties van de impulsaankopen hebben.
3-D reclames een bron van ergernis?
Bekijk de video met voorbeelden van 3D billboards hieronder en lees verder >>
Wethouder Barker benadrukt dat de openbare ruimte er voor iedereen is, en dat reclame niet mag overheersen. Dit nieuwe reclamebeleid weerspiegelt de ambitie van Den Haag om een voorloper te zijn in het tegengaan van de klimaatcrisis en tegelijkertijd de openbare ruimte aangenaam en leefbaar te houden voor al haar inwoners.
Misleidende reclames voor MSC cruises met nep groene beloftes moeten ook verboden worden.
Bron: omroepwest