Ga naar de inhoud

Deltaplan 2035 moet dichtslibben Nederland halt toe roepen

Deltaplan 2035

De wegen slibben weer dicht, het openbaar vervoer staat onder druk, vliegvelden kunnen de aantallen passagiers nauwelijks aan. De gevolgen voor het dagelijks leven en de economie zijn aanzienlijk nu het fileleed, na het Coronatijdperk weer, hand over hand toeneemt.

Zonder actie komt land tot stilstand

De vervoerssector, verenigd in de Mobiliteitsalliantie waarvan 25 partijen waaronder ANWB, Schiphol en de NS deel uit maken, luidt de noodklok en presenteert haar zogenaamde Deltaplan 2035. Er moet iets worden gedaan anders dreigt ons land tot stilstand te komen. De Mobiliteitsalliantie roept een nieuw kabinet op fors te investeren in het verkeersprobleem om de ellenlange files op de wegen en de vertragingen op het vliegveld en het spoor een halt toe te roepen.

Files 20 procent toegenomen

Het aantal files in Nederland is het afgelopen jaar volgens metingen van de ANWB met ruim 20 procent toegenomen. Ondanks de hoge brandstofprijzen zijn we niet uit onze auto te krijgen. Niet gek als je bedenkt dat het openbaar vervoer stagneert gezien de prijzen van een trein- en buskaartje, en de uitval van treinen en routes in de provincie.

Uitgebreid pakket maatregelen

Niets doen is volgens de alliantie geen optie. De politiek moet zich met een uitgebreid pakket maatregelen inzetten voor het handhaven van de bereikbaarheid van woningen, werk, zorg, onderwijs en recreatie in Nederland. De vervoersbedrijven doen daartoe een oproep in hun opgestelde Deltaplan 2035.

Ons mobiliteitsgedrag behoorlijk veranderd

In het Deltaplan staan voorstellen die ervoor moeten zorgen dat alle mobiliteitsvormen op een logische manier met elkaar worden gecombineerd. Marga de Jager, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie: “Het vorige Deltaplan dateert van een aantal jaren geleden. Als je ziet wat de afgelopen tijd is gebeurd, dan zie je dat de coronaperiode het mobiliteitsgedrag behoorlijk heeft veranderd.”

Bestaande infrastructuur beter benutten

De Jager pleit voor een goede organisatie van voorzieningen. “We kunnen niet allemaal tegelijk met de auto de grote steden in. We zien ook dat de bevolkingsgroei harder toeneemt dan gedacht.” De verwachting is dat er tot 2050 nog 2 miljoen inwoners bij komen terwijl Nederland niet groter wordt. Dat betekent volgens De Jager dat we goed moeten nadenken over de ruimte die we hebben. Bestaande infrastructuur moet beter worden benut.

Bronnen: De Telegraaf, VPRO en WNL

Meer over: