Ga naar de inhoud

Duurzame producten: Consumentenbond komt met groene keuze predicaat

duurzaamheid

We gaan steeds groener denken. De Consumentenbond signaleert een groter wordende behoefte aan eerlijke onafhankelijke informatie over de milieu-impact van onze spullen en komt daarom met het predicaat: de groene keuze.

Producten die de Consumentenbond test en voldoende scoren op duurzaamheid krijgen zo’n predicaat. Zo kan je makkelijk zien of het product duurzaam is of niet. Alle producten die de bond test, worden nu ook getest op hun milieuvriendelijkheid. 

‘Veel greenwashing onder producten’

Producten die minimaal een 7 scoren op duurzaamheid kunnen vanaf nu worden uitgerust met het ‘groene keuze’-predicaat. De onderzoekers kijken hierbij naar het energieverbruik, de verpakking en de gebruikte materialen of ingrediënten.

Sandra Molenaar directeur van de Consumentenbond zegt dat we als consumenten duurzaamheidclaims claims van fabrikanten niet blindelings vertrouwen. “Soms is dat terecht: er is veel greenwashing.” Greenwashing is een marketingtruc die bedrijven toepassen om groener over te komen. 

Lees verder onder de video >>>

Wildgroei aan verwarrende groene labels

Uit internationaal onderzoek blijkt dat consumenten die milieuvriendelijke producten willen kopen, vastlopen in een wildgroei aan verwarrende groene labels en valse claims. Er moeten strengere regels en betere handhaving komen om greenwashing tegen te gaan, vindt de Consumentenbond.

Vage claims harder aanpakken

Europese consumentenorganisaties vinden dat greenwashing harder moet worden aangepakt. Vage claims als ‘CO2-neutraal’ moeten verboden worden en de EU moet strenger zijn met goedkeuring, zodat alleen betrouwbare claims en labels overblijven. Zoals bijvoorbeeld het EU Ecolabel.

Ook luchtvaartmaatschappijen onder het vergrootglas 

In november diende de Consumentenbond samen met andere Europese consumentenorganisaties een klacht in over greenwashing op waterflessen. In juni riep de Consumentenbond samen met 22 andere consumentenorganisaties toezichthouders op om op te treden tegen 17 luchtvaartmaatschappijen vanwege greenwashing. 

Fabrikanten hebben geen invloed op tests Consumentenbond

Het Groene Keuze predicaat is daarom onafhankelijk. Molenaar: “Fabrikanten en dienstverleners hebben, net als bij onze andere predicaten, geen invloed op de uitkomst van de tests.” Ook gaat de Consumentenbond zuinig om met het predicaat: producten waarvan de duurzaamheid onvoldoende kan worden beoordeeld krijgen het niet.

Natural Sun Lotion van Kruitvat krijgt groene keuze label

Zonnebrandcrème is de eerste productgroep die onderzocht is op duurzaamheid. Onder meer De Natural Sun Lotion van de Kruidvat staat aanbevolen als groene keuze. Later dit jaar volgen matrassen, wasmiddelen en stofzuigers.

Bron: Consumentenbond. Foto: Alex Aviles voor Canva

Meer over: