De chipoorlog tussen China en het Westen is uitgebroken. Daar is ook Nederland bij betrokken. De export van de geavanceerde chipmachines van de Nederlandse fabrikant ASML is al aan banden gelegd. Het antwoord van China? Het draait de export van belangrijke grondstoffen terug.
Van MRI-scanner tot smartphone, auto, windmolen en gevechtsvliegtuig, ze kunnen niet zonder de aardmetalen gallium en germanium, die in China uit de grond worden gehaald. Met de Chinese aanval komt de energiesector, de medische- en auto-industrie en het defensieapparaat op scherp te staan.
Oorlogsstrategie: minder afhankelijk van 1 land
Brussel stelde 2 jaar geleden vast dat Europa tot 99 procent van de kritieke aardmetalen uit China haalt. Het offensief vanuit het Westen richt zich daarom op het onafhankelijk worden van de Chinese chipsindustrie. In 2030 mag nog maximaal 65 procent aan ‘strategische aardmetalen’ geïmporteerd worden uit 1 land.
Geen verrassingsaanval voor ASML topman
Topman van ASML Peter Wennink die zijn uitvoer van geavanceerd chiptechnologie beknot ziet, zag de chipoorlog al van ver al aankomen. “Het is voor ons en de Chinezen geen verrassing”, zegt hij. Nu de export-controle als een donkere wolk boven de Chinese economie hangt, zullen ze daar proberen zoveel mogelijk zelf chips te produceren. Dat laat zich bijvoorbeeld al zien in een nieuwste smartphone die in China op de markt is gebracht. Daarvan begrijpt niemand hoe die in elkaar zit.
Chinezen gaan vernieuwend zijn
Wennink voorspelt dat China er alles aan gaat doen om de chiptekorten op te vangen. “Hoe groter de tekorten, hoe groter de innovatie. Als je tegen de Chinezen zegt: dit mogen jullie niet, dan komen ze met oplossingen waar wij nog niet aan hebben gedacht. Je dwingt ze zo om heel vernieuwend te worden en dat gaan ze ook doen.”
Duitse auto-industrie is zich al kapot geschrokken
Waar gaat Nederland straks nog geld mee verdienen? Digitalisering stopt niet en allerlei economische en ecologische veranderingen zijn noodzakelijk. Overheid, bedrijfsleven en universiteit moeten daarom volgens Wennink snel de koppen bij elkaar steken en beter samenwerken. “Oplossingen worden straks in het Oosten gecreëerd. Het gaat daar sneller en meer gefocust. De Duitse auto-industrie is zich daarvan al kapot geschrokken. Wij zijn te zelfgenoegzaam en gaan er vanuit dat wat we hebben altijd zo blijft. Dat gebeurt niet. Straks komen onze auto’s beter en goedkoper uit China.”
Bronnen: Nieuwsuur, NOS