Ga naar de inhoud

Aantal campers neemt toe, maar is hij straks nog wel te betalen?

Camper

Het is jou vast ook opgevallen dat er steeds meer campers door het land rijden. De Kampeer- en Caravan industrie meld dat het er inmiddels totaal ruim 180.000 zijn met een Nederlands kenteken. Maar weten de nieuwe – en steeds vaker jonge – camperaars wel dat ze straks fors meer belasting gaan betalen? Je leest er alles over in dit artikel.

Verdubbeling aantal jonge camperaars sinds corona

Het camperbezit is sinds corona gestegen en met name onder de jongeren. Niet zo vreemd als je weet hoe schrijnend het op dit moment gesteld is met woonruimte voor jongeren.

  • De wachtlijsten voor een huurwoning voor starters zijn lang.
  • Steeds meer jongeren werken ‘hybride’, waardoor ze minder afhankelijk zijn van een vaste woonplaats.
  • De huren in de vrije sector zijn voor veel jongeren te hoog.

En ook het kleine wonen in tiny houses is razend populair. Omdat het moeilijk is om een stukje grond te vinden om op te bouwen, kiezen steeds meer mensen voor het huis op wielen.

Gereduceerd tarief belastingen voor campers stopt

De camper is dan een goed en vaak ook goedkoper alternatief voor reizen en wonen geworden. Dit geldt natuurlijk niet voor de camperaars die hun reiswagen alleen gebruiken om af en toe mee op vakantie te gaan. Die betalen straks juist 100-den euro’s meer voor hun mobiele vakantieverblijf, omdat de regering de Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) in 2026 gaat verhogen met ongeveer 200 euro.

Dit zijn de plannen voor 2026:

Wegenbelasting voor campers stijgt

In 1994 werd het gereduceerde tarief voor de wegenbelasting voor campers geïntroduceerd. Camperaars betalen slechts 25 procent van de normale wegenbelasting. Daar komt nu verandering in per 2026.

Hoeveel meer gaan camper bezitters betalen?

Hoeveel belasting de bezitters van een camper gaan betalen is een eenvoudig rekensommetje: vermenigvuldig de huidige wegenbelasting keer 2.

Kosten oude camper

Hoeveel kost het om een oude camper te hebben?

De verhoging van de BPM heeft als gevolg dat eigenaren van zo’n leuke vintage VW camper straks extra belasting betalen voor het rijden op diesel.

Nu geldt er al sinds 1 januari 2020 een toeslag van 15 procent op de motorrijtuigenbelasting voor eigenaren van oudere dieselvoertuigen. Dit wordt met een paar jaar verder verhoogd.

Verdubbeling wegenbelasting

Camperaars betalen momenteel 1/4 van dit bedrag, maar dat wordt per 2026 verdubbeld. Bij een verdubbeling van de wegenbelasting wordt ook dit eerdere % verdubbeld.

Dit heeft betrekking op campers die niet voldoen aan de Euro5-norm (de zogeheten Europese emissie standaard. in de praktijk betekent dit een toeslag voor dieselcampers met een bouwjaar tot 2011).

Peter en Myran wonen sinds Januari 2022 in een camper, ze vertellen in deze vlog over de voor- en nadelen van wonen in een camper. De tekst gaat verder onder de video >>

Toeslag voor fijnstof voor campers

De toeslag voor fijnstof voor een camper gaat ook flink omhoog. We geven een voorbeeld:

  • Stel je rijdt een kampeerauto die rond de 2000 kilo weegt.
  • Daar betaal je rond de 160 euro per kwartaal voor, inclusief de fijnstof toeslag.
  • In 2026 loopt het bedrag snel op tot circa 320 euro per kwartaal.

Nou reken maar uit: je betaalt dan geen 160 keer 4 = 640 euro per jaar, maar 320 keer 4 = 1280 euro per jaar. Dat is meer dan 50 euro per maand extra voor je vakantieverblijf op wielen.

Bereken je wegenbelasting voordat je een camper aanschaft

Was je van plan om, bijvoorbeeld rond je pensionering, de camperwereld in te duiken? Dan is het raadzaam om op de website van de belastingdienst eerst even een berekening te maken voor de wegenbelasting.

Hoeveel motorrijtuigenbelasting je moet betalen, bereken je zelf uit met het kentekenbewijs van de camper.

Heb je die nog niet in je bezit, dan kun je de gegevens van de advertentie gebruiken. Gegevens opvragen over een motorrijtuig kan ook via de kentekencheck op rdw.nl.

Vrijstelling of overgangsregeling

Heb je een oldtimer? Kijk of je in aanmerking komt voor een vrijstelling of de overgangsregeling. Let op: voor de (plug-in) hybride of elektrisch motorrijtuigen gelden weer andere tarieven. 

Bronnen: Rijksoverheid, RDW, Belastingdienst, KCI.

Meer over: