Ga naar de inhoud

Birkenstock wil sandalen bestempelen als kunstwerken

Update:
Birkenstock

Het iconische sandalenmerk Birkenstock is naar de rechter gestapt. Het eist dat de sandalen worden aangemerkt als kunstwerken waarmee ze worden beschermd tegen fabrikanten die de sandalen op grote schaal namaken.

Haat en liefde verhouding

De sandalen zijn al jaren populair bij mensen vanwege het comfort en de stijl. Maar ze roepen  tegelijkertijd weerstand op en worden lompe geitenwollensokkensandalen genoemd. Niettemin hebben de sandalen een trouwe schare fans, met name door de eenvoudige en tijdloze ontwerpen die een groot publiek aanspreken vanwege de minimalistische, praktische stijl.

Geen gewone sandaal maar een kunstwerk

De rechtszaak die Birkenstock aanspant tegen concurrenten die de sandaal massaal nabootsen, speelt zich af in Duitsland. Birkenstock stelt dat de sandalen meer zijn dan alleen een sandaal. Het merk beschouwt ze als een kunstwerk dat niet gekopieerd mag worden.

Door het ontwerp te laten erkennen als een uniek kunstwerk, kan worden voorkomen dat concurrenten goedkoop wegkomen met het maken van vergelijkbare producten.

De tekst gaat onder de (Engelstalige) video verder >>

Samenwerking Birkenstock met Jil Sander

Ondertussen blijft Birkenstock innoveren en evolueren in de modewereld. Het merk is onlangs een samenwerkingsverband aangegaan met het luxe Duitse merk Jil Sander. Deze samenwerking resulteerde in vernieuwde uitvoeringen van de klassieke modellen, zoals de ‘Arizona’. Hiermee wil Birkenstock niet alleen zijn status als comfort-icoon veiligstellen, maar zich ook positioneren in het luxueuze mode-segment. 

Pad naar erkenning

De rechtszaak die door Birkenstock is aangespannen voedt de discussie over intellectueel eigendomsrecht in de mode-industrie. Het kan andere merken helpen hun ontwerpen te beschermen tegen het namaken van hun ontwerpen.

Innovatief concept

Birkenstock, heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1774. Johann Adam Birkenstock, een Duitse schoenmaker, legde de basis voor het bedrijf. In 1896 introduceerde Konrad Birkenstock de eerste flexibele binnenzool, ontworpen om de voet een natuurlijke ondersteuning te bieden. Dit innovatieve concept werd in de jaren ’60 verder ontwikkeld door Karl Birkenstock, die de iconische kurk-latex voetbedzool ontwierp. Dit voetbed vormt zich naar de natuurlijke contouren van de voet en is nog steeds het hart van elk paar Birkenstocks.

De tekst gaat onder het X-bericht verder >>

Hippiebeweging maakt Birkenstock populair

De populariteit van Birkenstock begon in de jaren 70, als de sandalen in de Verenigde Staten worden omarmd door de hippiebeweging. Comfort, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid spreken deze groep aan. In de decennia daarna groeit Birkenstock uit tot een wereldwijd icoon, gedragen door zowel gezondheidsbewuste consumenten als mode-iconen.

Bronnen:

RTL Nieuws, AD, 

Meer over: