Ga naar de inhoud

Beter vindbaar in Google: zó lukt je dit als kleine ondernemer

Beter vindbaar in Google
In samenwerking met:

In onze gedigitaliseerde wereld wordt steeds meer online geshopt, waardoor veel mensen vrezen voor het voortbestaan van fysieke winkels. Gelukkig voor kleine ondernemers is de kans klein dat hun bedrijven ooit écht hun bestaansrecht gaan verliezen: mensen zullen altijd blijven eten in restaurants, of makkelijk kleding willen aanpassen in de kledingwinkel, of door boeken heen willen bladeren.

Toch is het wel extra belangrijk geworden om goed zichtbaar te zijn in Google. Nu het telefoonboek gebruiken niet meer gangbaar is, weten mensen anders niet wáár ze je kunnen vinden, en komen ze waarschijnlijk ook niet snel langs. In dit artikel geven we je daarom wat tips waarmee jij jouw lokale onderneming op de kaart zet en meer klanten trekt.

Waarom is het zo belangrijk om goed vindbaar te zijn in Google?

Als kleine ondernemer met een focus op een specifieke regio draait jouw business om het aantrekken van klanten binnen die regio. Hier komt lokale zoekmachineoptimalisatie, of lokale SEO, om de hoek kijken. Lokale SEO omvat strategieën om jouw website en bedrijf zo te optimaliseren dat Google je op een prominente plek in de zoekresultaten begint te tonen, namelijk direct bovenaan of aan de zijkant van het scherm.

Aanmelden Google-bedrijfsprofiel en Google Maps

Heb je een bakkerij in Dedemsvaart? Dan wil je dat als zoekmachinegebruikers ‘bakkerij Dedemsvaart’ intypen, ze ook direct jouw bakkerij te zien krijgen. Als ze namelijk de bakkerij van de concurrent te zien krijgen, zullen ze eerder daarheen gaan. En dat is exact wat je wilt voorkomen. Anders is het in de ogen van Google-gebruikers net alsof jouw bedrijf niet bestaat! Daarom is het belangrijk om jouw bedrijf aan te melden voor een Google-bedrijfsprofiel en Google Maps, zodat jij goed vindbaar bent en mensen met een druk op de knop een routebeschrijving naar jouw winkel kunnen opvragen.

Welke stappen moet je nu doorlopen?

1. Laat eerst je Google-bedrijfsprofiel verifiëren

Je Google-bedrijfsprofiel is jouw online visitekaartje, dat bovenaan de zoekresultaten verschijnt wanneer mensen op zoek zijn naar lokale ondernemingen. Het eerste wat je moet doen, is je bedrijfsprofiel laten verifiëren. Alleen dan kom je namelijk in aanmerking voor weergave op Google.

2. Voeg je bedrijf toe via Google Maps of claim het

Zodra je geverifieerd bent, kun je je bedrijf toevoegen aan Google Maps. Hiervoor open je ‘Maps’ op je computer. Vervolgens kun je je adres in de zoekbalk intypen en klikken op ‘Je bedrijf toevoegen’, op de kaart klikken en hetzelfde doen én linksboven in het menu ‘Je bedrijf toevoegen’. Je kunt ook je bedrijf claimen, als het al eens door iemand anders aan Maps is toegevoegd.
Daarvoor typ je je bedrijfsnaam in in de zoekbalk en klik je op Dit bedrijf claimen > Nu beheren. Doorloop de verificatiestappen om aan te tonen dat jij het bent en je bent eigenaar.

3. Werk je Google-bedrijfsprofiel bij

Nu is het tijd om je Google-bedrijfsprofiel bij te werken. Dat kan direct vanuit Google, door je eigen bedrijfsnaam in te typen, maar je kunt ook naar business.google.com gaan en ervoor zorgen dat je bent ingelogd. Dan krijg je je profiel met je gegevens te zien. Zorg ervoor dat je adres, openingstijden en telefoonnummer correct zijn ingevuld, zodat mensen weten waar ze je moeten vinden en waar je te bereiken bent. Zo weet je zeker dat je correct getoond wordt in Maps. Vergeet ook niet alle andere informatie bij te werken: hiervoor klik je bovenin het scherm op ‘Profiel bewerken’, zodat je toegang krijgt tot al je gegevens.

4. Wees zo volledig mogelijk

Hoe vollediger je profiel is ingevuld, hoe beter je het in de Google-zoekresultaten zult doen. Geef daarom ook je bedrijfscategorieën op, vul een uitgebreide beschrijving van je bedrijf in en benoem ook het type services dat je levert en wat die inhouden. Hoe meer informaie, hoe waardevoller Google jouw profiel vindt.

5. Vergeet je profiel niet regelmatig te updaten

Bedrijfsinformatie verandert met de tijd. Zorg er daarom tot slot voor dat je Google-bedrijfsprofiel altijd actueel is. Als je verhuist, nieuwe producten lanceert of een nieuw telefoonnummer krijgt, werk dan je profiel bij. Een up-to-date profiel laat zien dat je actief en betrokken bent, én voorkomt dat mensen straks bij je oude adres op de stoep staan – waar jij allang niet meer gevestigd bent.

Wat als het zelf niet lukt?

Met de stappen uit dit artikel zou je je Google-bedrijfsprofiel zelf moeten kunnen instellen om vindbaar te worden in Google. Het is echter wel zo lokale SEO een complexe taak kan zijn, vooral als je zelf weinig ervaring hebt met zoekmachineoptimalisatie. Als je deskundige begeleiding nodig hebt, overweeg dan om een gespecialiseerd online marketing bedrijf in de arm te nemen. Zij hebben SEO-specialisten in dienst die je Google-bedrijfsprofiel én website voor je kunnen optimaliseren, zodat je de concurrentie altijd een stap voorblijft. Zo kan ook jij profiteren van alle voordelen van een krachtig Google-bedrijfsprofiel en verbeterde vindbaarheid in Google!

In samenwerking met:

Meer over: