Ga naar de inhoud

Komt de autoloze zondag terug?

autoloze-zondag-herinneringen

Is het binnenkort, net zoals in de jaren ’70, weer mogelijk om midden op de snelweg te picknicken? Als het aan Het Internationaal Energieagentschap (IEA) ligt wel. Deze organisatie heeft autovrije zondagen naar voren geschoven als een mogelijke oplossing om de wereldwijde behoefte aan olie te verminderen en de huidige energiecrisis onder controle te krijgen.

Dit is onderdeel van een 10-puntenplan dat is opgesteld om de energiecrisis aan te pakken, veroorzaakt door het conflict tussen Rusland en Oekraïne en de daaropvolgende sancties. Lees hier alles over de mogelijke terugkeer van de autoloze zondag.

Invoeren autoloze zondagen vooral in grote steden prioriteit

Het plan omvat verschillende maatregelen, zoals het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen, vaker thuiswerken, het invoeren van autoloze zondagen (vooral in grote steden), het bevorderen van openbaar vervoer en micromobiliteit, beperkingen op autoverkeer in stadscentra, meer carpoolen, efficiënter rijden voor vrachtwagens en pakketdiensten, het stimuleren van het gebruik van hogesnelheids- en nachttreinen, het vermijden van zakelijke reizen indien mogelijk, en de snelle adoptie van elektrische auto’s en efficiëntere voertuigen.

Naast het verminderen van de afhankelijkheid van Russische olie-export, heeft het 10-puntenplan nog andere voordelen. Het beperkt de economische schade van de energiecrisis en maakt de weg vrij voor duurzamere energiebronnen, wat gunstig is voor het behalen van klimaatdoelstellingen.

10 puntenplan

  1. Implementeer een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen met minstens 10 km/u.
  2. Moedig werken vanuit huis aan, minstens drie dagen per week wanneer mogelijk.
  3. Herintroduceer autoloze zondagen, in het bijzonder in grote steden.
  4. Maak openbaar vervoer betaalbaarder en investeer in micro-mobiliteit zoals elektrische steps.
  5. Stel beperkingen in op de toegang tot stadscentra met de auto.
  6. Stimuleer carpoolen en gedeeld vervoer.
  7. Promoot efficiënt rijden voor vrachtwagens en bezorgdiensten.
  8. Maak waar mogelijk gebruik van hogesnelheids- en nachttreinen.
  9. Vermijd zakelijke reizen als er alternatieve opties zijn, zoals videobellen.
  10. Versnel de adoptie van elektrische auto’s en efficiëntere voertuigen.

Laatste autoloze zondag was in de jaren ’70

Autoloze zondag, een evenement dat in het verleden veel enthousiasme en vreugde teweegbracht, roept bij velen nostalgische gevoelens op. Het was een dag waarop de straten vrij waren van auto’s en mensen de kans kregen om op een alternatieve manier van mobiliteit te genieten. Op autoloze zondagen kon je wandelen, fietsen, rolschaatsen of zelfs picknicken op wegen die normaal gesproken druk waren met verkeer. De laatste keer dat autoloze zondagen plaatsvonden, was in de jaren ’70 als gevolg van de olieschaarste tijdens de Jom Kipoeroorlog. Ambulances en politiewagens hadden destijds speciale ontheffingen om toch de weg op te mogen.

Voordelen van autoloze zondagen

Hoewel het voor de 1 een nachtmerrie lijkt, klinkt het voor de ander als muziek in de oren. Vraag jij je af waarom? Er zaten verschillende voordelen aan de autoloze zondagen. Ten 1e moedigden het mensen aan om te bewegen en te genieten van de buitenlucht. Het was niet alleen goed voor de gezondheid, ook voor het milieu. Ook zorgde deze autoloze zondag voor versterking van gemeenschapsbanden. Doordat auto’s van de weg waren, gaf de autoloze zondag een gevoel van samenhorigheid. Mensen kwamen samen, maakten een praatje en genoten van activiteiten op straat. Het bevorderde een gevoel van verbondenheid en sociale interactie. Tot slot kregen zonder auto’s mensen de kans om hun stad eens op een andere manier te verkennen. Ze ontdekten nieuwe plekken, genoten van de architectuur en namen de tijd om te genieten van de omgeving.

Waarom is de dag zonder auto’s verdwenen?

Helaas is autoloze zondag in Nederland verdwenen. Er zijn verschillende redenen voor dit verdwijnen. Met de opkomst van individueel autobezit en de groei van verstedelijking is de afhankelijkheid van auto’s toegenomen. Mensen verkiezen nu vaak gemak en snelheid boven alternatieve vormen van vervoer. Dan nog niet te beginnen over de logistieke uitdagingen. Het organiseren van autoloze zondagen vergde veel planning en coördinatie. Het blokkeren van wegen en het omleiden van verkeer had invloed op andere aspecten van het dagelijks leven, zoals winkelen en transport van goederen. Autoloze zondagen hadden ook economische implicaties. Voor veel bedrijven, met name voor winkels en horecagelegenheden, betekende een autoloze zondag vaak minder klanten en omzet. Het gemis aan autoverkeer had een directe impact op de bereikbaarheid en toegankelijkheid van deze bedrijven.

Komt de autoloze zondag écht terug?

Hoewel autoloze zondagen aanvankelijk werden geïntroduceerd als een milieu-initiatief, zijn er in de loop der jaren andere maatregelen en strategieën ontwikkeld om de impact van autoverkeer op het milieu aan te pakken. Denk hierbij aan strengere emissienormen voor voertuigen, investeringen in duurzaam openbaar vervoer en het stimuleren van elektrisch rijden. Of de autoloze zondag echt terugkomt, is daarom nog maar de vraag. Als het aan het Internationaal Energieagentschap (IEA) ligt zo snel mogelijk.

Meer over: