Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is een proef gestart om asociaal rijgedrag van wegpiraten een halt toe te roepen. De Tweede Kamer stemde in april al in met het plan om een kastje te monteren in de auto van notoire verkeersovertreders om daarmee hun gedrag te monitoren.
Een groep van 20 mensen rijdt deze zomer 3 maanden lang rond met zo’n datarecorder. Dit houdt de proef in.
Effectievere aanpak van zware verkeersovertreders
Als de proef slaagt beslist de rechter wie in aanmerking komt voor het kastje, waarmee het rijgedrag in de gaten kan worden gehouden. Zo vermindert de kans op herhaling, is de gedachte. Het kastje werkt als een slot waardoor de auto onbruikbaar wordt als een automobilist herhaaldelijk de mist in gaat. Het apparaat registreert snelheid en snelheidsovertredingen. Doel van het CBR is het effectiever aanpakken van zware verkeersovertreders.
Informatie doorspelen naar politie
Bureau Beke uit Arnhem onderzoekt of de zogeheten drive tag of black box ook echt bijdraagt aan het afremmen van wegpiraten. De grootste oorzaak van ongevallen is nog altijd te hard rijden, gevolgd door alcohol en afleiding. Het onderzoek moet medio 2024 klaar zijn. Voorlopig komen er dus geen recorder in auto’s die meekijken en informatie doorspelen naar de politie.
Of het kastje daadwerkelijk wordt ingevoerd, hangt af van de uitkomsten van de pilot, zegt het CBR. Daarbij spelen diverse factoren een rol: de technische en de wettelijke mogelijkheden en de beperkingen die de privacywetgeving met zich meebrengt. Dit vergt tijd en grondig onderzoek. “Wij doen er alles aan om risicovol rijgedrag aan te pakken. De technische ontwikkelingen staan niet stil”, zegt een woordvoerder van het CBR tegen het AD.
Event Data Recorder
Alle nieuwe auto’s hebben wel een Event Data Recorder (EDR). Deze recorder registreert bij een ongeluk de snelheid, de positie van het rempedaal, de hoek van het voertuig en de status van alle veiligheidssystemen, maar staat niet in verbinding met de politie. De data worden alleen onthouden als er een ongeval plaatsvindt. Informatie van 30 seconden voor het ongeluk en 10 seconden erna wordt dan opgeslagen. Met deze informatie kunnen verzekeraars snel bepalen wie er schuldig was bij een aanrijding.
Bronnen: Autovisie, Autoweek, AD