
Anke de Jong (38), hoofdredacteur van modeblad Elle, heeft een bijzondere ambitie: ze ziet zichzelf wel in de directie van Ajax. “Ik zou het geweldig vinden om als marketing- of commercieel directeur aan de slag te gaan”, vertelt ze in een interview met Het Parool. Haar liefde voor de Amsterdamse voetbalclub gaat ver en ze ziet volop kansen om het merk Ajax wereldwijd verder uit te bouwen.
De aantrekkingskracht van Ajax
“Ajax is mijn grote liefde”, zegt De Jong enthousiast. “Het mooie aan deze club is dat de hele stad uitloopt als ze spelen. Niet alleen vrouwen, wat bij Elle mijn grootste doelgroep is, maar echt iedereen: jong, oud, rijk, arm, dik, dun, mannen én vrouwen.” De veelzijdigheid van de achterban en de impact die Ajax heeft op de stad, inspireren haar enorm.
Als ervaren marketeer in de modewereld ziet De Jong kansen om het merk Ajax internationaal nog sterker te positioneren. “Ik zou me graag focussen op merchandise. Waarom dragen mensen overal ter wereld petten van de New York Yankees en niet van Ajax? Dat kan en moet anders!”
Niet iedereen is even enthousiast over haar idee. Bekijk hieronder de reactie van zakenman Chris Woerts bij Vandaag Inside.
De tekst gaat onder de video verder >>
Van modewereld naar voetbalbestuur?
Anke de Jong heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd in de mode-industrie. Ze was op haar 28ste al hoofdredacteur van Glamour en is nu het gezicht van Elle Nederland. Toch kijkt ze verder dan de modewereld. “Hoofdredacteur van een groot modeblad was een meisjesdroom die uitkwam, maar ik geloof in blijven groeien en nieuwe uitdagingen aangaan.”
Haar ondernemersgeest blijkt ook uit haar nieuwste project: de opening van Broodje Gerard, een koffiezaak en mediacafé in de Amsterdamse Pijp. “Ik hou ervan om merken te bouwen en communities te creëren. Dat zou ik bij Ajax ook willen doen.”
Een sterke leider met een duidelijke visie
In 2023 deed De Jong mee aan Wie is de Mol? en viel ze op door haar doortastendheid. “Mensen reageerden vooral op mijn leiderschapsstijl. Tijdens groepsopdrachten blijf ik niet eindeloos steggelen, ik hak knopen door en ga ervoor. Dat is ook hoe ik werk bij Elle en hoe ik me een rol bij Ajax zou voorstellen.”
Met haar ervaring in branding en community-building zou Anke de Jong een frisse wind kunnen zijn in de Ajax-directie. Of die kans zich ooit voordoet, is nog de vraag, maar haar enthousiasme en visie zijn duidelijk. “Ajax is meer dan een club, het is een wereldwijd merk. En ik zou dat merk graag helpen groeien.”
Van Friesland naar succes: het boek van Anke de Jong
Naast haar carrière in de modewereld heeft Anke de Jong ook haar kennis en ervaringen gebundeld in het boek Als ik het kan, kan jij het ook. In dit inspirerende werk vertelt ze hoe ze haar meisjesdroom om hoofdredacteur te worden heeft waargemaakt en welke obstakels ze onderweg heeft overwonnen. Ze deelt waardevolle inzichten over zelfvertrouwen, ambitie en het loslaten van perfectionisme. Het boek biedt praktische tips en motiverende verhalen voor vrouwen die hun eigen pad willen creëren en zich niet willen laten tegenhouden door twijfels of onzekerheden.
Bekijk tot slot de beelden van haar boekpresentatie >>
Bronnen:
Het Parool, Vandaag Inside I Foto: Talpa