Amsterdam maakt de straten veiliger door de maximumsnelheid te verlagen tot 30 kilometer per uur. Het doel is dat het aantal ongevallen drastisch afneemt. Waar en wanneer geldt deze nieuwe regel?
De hoop op een veiligere stad
Verkeerswethouder Melanie van der Horst wijst erop dat er in Amsterdam gemiddeld 3 ernstige verkeersongevallen per dag plaatsvinden. Volgens haar voelt meer dan 2/3 van de Amsterdammers zich onveilig in het verkeer. Deze nieuwe maximumsnelheid zou helpen dit gevoel van onveiligheid te verminderen, aangezien verwacht wordt dat het aantal ongevallen met 20 tot 30 procent afneemt.
De nieuwe snelheidsbeperking is van toepassing op alle straten binnen de ring A10, behalve waar al een lagere maximumsnelheid geldt. De implementatie gebeurt geleidelijk. In eerste instantie wordt er niet streng op gehandhaafd. Op plaatsen waar hardnekkige snelheidsovertredingen plaatsvinden, wordt in samenwerking met de politie naar passende maatregelen gekeken, zoals extra controles of het eventueel plaatsen van een ‘flex-flitspaal’.
Inspireert Amsterdam andere steden?
Volgens Van der Horst is deze snelheidsverlaging een effectieve manier om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ze verwijst naar het succes van andere steden zoals Oslo, waar de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur het aantal verkeersdoden tot bijna nul heeft teruggebracht.
Veilig Verkeer Nederland steunt dit initiatief. “Dit is een belangrijke eerste stap om de verkeersveiligheid te vergroten,” zegt Rob Stomphorst, woordvoerder van de organisatie. “Een lagere snelheid leidt tot minder ongelukken en minder ernstige gevolgen bij een ongeluk.”
Niet iedereen is blij met de nieuwe regel
Niet iedereen deelt het enthousiasme. Koninklijk Horeca Nederland vreest dat de verminderde snelheid negatieve gevolgen zal hebben voor de horecasector. Een woordvoerder van de organisatie legt uit: “Veel horecaondernemers zijn afhankelijk van bereikbaarheid. Met een lager limiet zijn klanten langer onderweg, wat minder aantrekkelijk kan zijn voor potentiële klanten.”
Tel daar de parkeerkosten en beperkte beschikbare parkeergelegenheid in Amsterdam bij op. Dat maakt de stad Amsterdam niet aantrekkelijker voor een bezoekje.
Ondanks bezwaren is het duidelijk dat de verkeersveiligheid voorop staat. Amsterdam hoopt met deze stap het verkeer veiliger te maken en wellicht andere steden te inspireren om dezelfde weg in te slaan.
Voorstanders over de nieuwe snelheidslimiet in Amsterdam
Bron: nd