De toegenomen agressie in supermarkten leidt tot strengere maatregelen bij Albert Heijn. Met jaarlijks meer dan 1000 meldingen van verbaal en fysiek geweld tegen medewerkers, neemt de supermarktketen nu ingrijpende stappen om de veiligheid te waarborgen.
Toenemende agressie: een dagelijkse realiteit
Albert Heijn past de huisregels aan vanwege toenemende agressie, geweld en overlast tegen het personeel. Volgens Sonja Boelhouwer, directeur van Albert Heijn, is het voor medewerkers haast normaal geworden om dagelijks verwensingen naar hun hoofd geslingerd te krijgen. “Voor hen zeg ik: tot hier en niet verder,” aldus Boelhouwer.
Jaarlijks ontvangt de supermarktketen meer dan 1000 meldingen van personeel dat wordt uitgescholden, bespuugd of geslagen. Naast de gemelde incidenten is het daadwerkelijke aantal waarschijnlijk nog hoger, aangezien lang niet alles wordt gerapporteerd.
Nieuwe huisregels en naamkaartjes
Om de veiligheid te verbeteren, vervangt Albert Heijn de naamkaartjes van medewerkers door varianten met de tekst “Wij zijn Team Albert Heijn”. Uit een enquête bleek dat 70% van de werknemers het onprettig vond om met een naamkaartje te werken, omdat ze daardoor makkelijker te traceren zijn op sociale media.
Daarnaast worden de huisregels in de winkels aangescherpt. Naast bestaande regels zoals “geen hond binnen” en “niet roken” worden nieuwe regels toegevoegd zoals “behandel onze collega’s met respect” en “hier mag niet gefilmd worden”. Deze maatregelen dienen als steun in de rug voor de medewerkers en om hen te beschermen tegen ongepast gedrag.
Lees ook: boetes voor winkeldiefstal of de zelfscan ontlopen.
Interne campagne en opleidingen
Albert Heijn start een interne campagne om medewerkers aan te moedigen incidenten te melden en erover te praten. QR-codes maken het makkelijker om meldingen te doen. Medewerkers volgen al geruime tijd trainingen om met agressie om te gaan, maar Boelhouwer benadrukt dat meer nodig is om de situatie te verbeteren.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
Hart van Nederland
Bekijk de uitzending hieronder terug en lees verder >>
Het managen van een winkel heeft veel overeenkomsten met het aansturen van een hotel, aldus Sonja Boelhouwer. Zij is directeur Winkels & Franchise bij @albertheijn en treedt nu toe tot de RvC van de @EdenHotelAms Group.https://t.co/7Ai8AMBybP pic.twitter.com/pgOW9oNL9U
— Kijk op Noord-Holland (@KijkopNH) November 4, 2020
Samenwerking en toekomstplannen
Albert Heijn roept op tot samenwerking met andere retailers, burgemeesters en de landelijke politiek om de problemen aan te pakken. “We kunnen dit niet alleen oplossen,” zegt Boelhouwer. Eerder hebben supermarkten zoals Dirk en Jumbo al maatregelen genomen, zoals het inzetten van bodycams en extra beveiliging.
De supermarktketen blijft zich inspannen om een veilige werkomgeving te creëren en agressie tegen te gaan. Met deze nieuwe maatregelen hoopt de supermarktketen een duidelijk signaal af te geven: agressief gedrag wordt niet getolereerd.
Tot hier en niet verder
is het duidelijke statement van Albert Heijn
Conclusie
Albert Heijn neemt stevige stappen tegen de toenemende agressie en geweld in hun winkels. Met aangescherpte huisregels, nieuwe naamkaartjes en een interne campagne willen zij de veiligheid van hun personeel verbeteren. De oproep tot samenwerking met andere partijen onderstreept de urgentie van het probleem.
Albert Heijn stopt met verkoop messen
Bekijk de uitzending hieronder en lees verder >>
Bron van AD