Ga naar de inhoud

ACM neemt Commerciële schuldhulpbedrijven onder de loep

Schuldhulp

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderzoekt commerciële schuldhulpverleners. Deze bedrijven doen alsof ze namens gemeenten werken, maar vragen wel een vergoeding.

Verdacht van misleiding

Commerciële schuldhulpbedrijven wekken online de indruk voor gemeenten te werken. Gemeentelijke schuldhulpverlening is altijd gratis. De bedrijven in kwestie vragen echter geld voor hun diensten. Dat is vaak verboden. Gemeenten moeten wettelijk gratis hulp bieden aan mensen met te grote schulden. Deze hulp bestaat bijvoorbeeld uit aflossingsregelingen en kwijtschelding.

Bekijk ook deze aflevering van Kassa. De tekst gaat onder de video verder >>

Strenge regels

Budgetcoaches en bewindvoerders proberen soms hun diensten te verkopen als schuldhulp. Voor hen gelden strenge regels. De ACM onderzoekt nu 2 bedrijven of ze aan deze regels voldoen. Deze bedrijven hebben websites voor 28 verschillende gemeenten. Via een aanmeldknop komt men bij commerciële dienstverleners terecht. Dat lijkt in strijd met de ACM-regels.

Misleiding ontdekken

Jurist André Moerman van Schuldinfo.nl ontving een melding. Iemand dacht te worden doorverwezen naar de gemeente Breda, maar kwam bij een commerciële dienstverlener terecht. Ook bedrijven in financiële nood worden door commerciële dienstverleners benaderd, terwijl deze hulp gratis bij gemeenten te krijgen is.

Langs de randen van de wet

Jacqueline Zuidweg voert namens gemeenten schuldhulp uit voor ondernemers. Ze ziet dat ook advocaten en accountants zich aanbieden als commerciële schuldhulpverleners. Voor hen geldt het verbod op betaalde schuldhulp niet. De ACM tikte eerder al bedrijven op de vingers die onduidelijk waren over de kosten en voorwaarden.

De tekst gaat onder het X-bericht verder >>

Toekomstig onderzoek

Wanneer het lopende onderzoek van de ACM is afgerond, is nog onduidelijk. De toezichthouder blijft de markt voor commerciële schuldhulpverleners goed in de gaten houden. Ze ontvangen signalen van het publiek via het consumentenloket ACM ConsuWijzer. Commerciële bedrijven spelen vaak in op kwetsbare consumenten, zoals recente gevallen aantonen.

Bron: NOS

Meer over: