Na veel klachten over de webwinkel TI-84shop, heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) besloten actie te ondernemen. Meerdere sites van deze verkoper van vooral elektronische producten zoals spelcomputers, zijn voor het eerst door de consumentenwaakhond offline gehaald.
In oktober had de ACM de webwinkel al gewaarschuwd vanwege het niet nakomen van levertijden, te late terugbetalingen, slechte bereikbaarheid van de klantenservice en het blokkeren van negatieve recensies.
Verbetering geëist door ACM
De ACM had verbeteringen geëist van TI-84shop, met de waarschuwing dat er anders een dwangsom van maximaal 250.000 euro zou volgen. Of er uiteindelijk een boete is opgelegd, blijft onbekend. Deze maatregelen kwamen nadat klanten zich massaal hadden beklaagd over de praktijken van de webwinkel. Nu de webwinkel offline is, kunnen er geen bestellingen meer geplaatst worden, wat voor sommige klanten oplossing biedt, maar voor anderen die nog op bestellingen wachten, juist voor problemen zorgt.
De tekst gaat onder het X-bericht van de ACM verder >>
We hebben deze week meerdere sites van webwinkel TI-84shop uit de lucht laten halen. Dit is de eerste keer dat we deze bevoegdheid toepassen. We kregen veel klachten van consumenten over deze webshop in elektronische consumentenproducten.⤵️https://t.co/E7aSmpiRnt pic.twitter.com/XqsvlTLJGR
— Autoriteit Consument & Markt | ACM (@AutoriteitCM) March 14, 2024
Oproep aan gedupeerde klanten
De ACM raadt klanten, die nog wachten op hun bestelling of een terugbetaling willen, aan om contact op te nemen met TI-84shop. Consumenten die niet over de benodigde contactinformatie beschikken of nieuwe klachten willen indienen, kunnen terecht bij ACM Consuwijzer.
Het offline halen van TI-84shop is ook in België opgevallen, waar de webwinkel eveneens vele klanten had opgelicht. Recent onderzoek toonde aan dat de eigenaar van TI-84shop meerdere webshops beheerde, welke nu allemaal door de ACM uit de lucht zijn gehaald.
Hoe weet je of een website betrouwbaar is?
Er bestaan keurmerken voor webshops. Deze dienen als een baken van vertrouwen voor online shoppers, waarbij ze aangeven dat een digitale winkel voldoet aan specifieke standaarden rondom betrouwbaarheid, veiligheid en klantenservice. Bekende voorbeelden hiervan zijn het ‘Thuiswinkel Waarborg’ in Nederland en ‘Trusted Shops’, die in verschillende Europese landen actief zijn.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) speelt een cruciale rol in Nederland door de consumentenrechten te beschermen, inclusief die binnen de e-commerce sector. Hoewel de ACM zelf geen keurmerken verstrekt, houdt ze scherp toezicht op de naleving van relevante wetgeving door online retailers, zoals de regels rondom koop op afstand en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Regelmatige controle van webshops
Een webshop met een erkend keurmerk verbindt zich aan de naleving van bepaalde normen en voorwaarden. Deze variëren van transparante prijs- en productinformatie tot aan een veilige betaalomgeving en een klantvriendelijk retourbeleid.
Het dragen van een keurmerk impliceert dat de webshop regelmatig wordt gecontroleerd op deze criteria. Mocht er onverhoopt een conflict ontstaan tussen consument en webshop, dan bieden veel keurmerken toegang tot een onafhankelijke geschillencommissie.
Onafhankelijk van het keurmerk, kan de ACM optreden tegen webshops die de wet overtreden, door middel van waarschuwingen, boetes of het afdwingen van het staken van bepaalde praktijken.
Bron: NOS