Na het winnen van de titel in 2021 en 2022 door ‘onze’ Max Verstappen, zijn de kaarten opnieuw geschud en bevinden we ons middenin een spannend raceseizoen. In de meeste sessies was Verstappen weer de beste. Verstappen is oppermachtig en vindt het vooral te danken aan zijn auto.
Hoe staat het met de huidige puntenstand en waar heeft Max zijn zoveelste overwinning aan te danken? Lees hier alles wat je moet weten over de rijschema’s, de nieuwe regels en de nieuwkomers van de Formule 1 dit seizoen.
Waar heeft Max zijn succes aan te danken?
De essentie van waarom Max Verstappen altijd wint is te vinden in het DNA van het Red Bull Racing-team, dat wordt geleid door Christian Horner. Het team is niet bang om risico’s te nemen en uitdagingen aan te gaan. Sinds de oprichting in 2005 heeft Red Bull Racing 6 Formule 1-wereldtitels voor coureurs en 5 constructeurstitels gewonnen.
Max Verstappen, de jongste coureur van Red Bull Racing, is momenteel de regerend kampioen van de sport. Hij won de Formule 1-coureurskampioenschappen in 2021 en 2022. Verstappen wordt ondersteund door zijn teamgenoot Sergio Pérez, die ook een uitstekende coureur is.
De sleutel tot hun succes ligt niet alleen in hun individuele vaardigheden, maar ook in hun respect en goede relatie met elkaar. Horner benadrukt dat de relatie tussen de coureurs en het team essentieel is voor het succes. Red Bull Racing staat bekend om zijn jeugdige, levendige en inclusieve cultuur. Ze nemen elke race serieus en nemen nooit iets als vanzelfsprekend.
Kan Max kampioen worden in Zandvoort?
Max Verstappen heeft grote kansen om zijn derde opeenvolgende F1-kampioenschap binnen te halen (en dit is nog zacht uitgedrukt). In Zandvoort won hij de race. Ook de GP van Italië won hij. Hij heeft een grote voorsprong met nog 8 races te gaan.
Als Pérez elke race als tweede eindigt, kan Verstappen zelfs in de Verenigde Staten kampioen worden. Het blijft echter afwachten, aangezien er veel variabelen zijn en het afhangt van de prestaties van beide coureurs in de komende races. Spannend!
Nieuw record voor Max Verstappen?
Verstappen kan ook nog een ander Formule 1-record dat op zijn eigen naam staat verder verbeteren. In 2022 scoorde de Limburger ruim 76 procent van het maximaal aantal haalbare punten. Dit wast toen het record van Lewis Hamilton. Tot nu toe, in 2023, heeft Verstappen 255 punten gescoord, en er waren in theorie 276 punten haalbaar. Het huidige percentage van de Nederlander staat hiermee op ruim 92 procent, waardoor Verstappen goed op koers ligt om zijn eigen record te verbreken.
Een Nederlandse nieuwkomer bij de start van het Formule 1-seizoen
Voor het Formule 1-seizoen van 2023 zijn er 4 coureurs die nieuw zijn of teruggekeerd zijn in de race. Een korte introductie:
Nyck de Vries (NL): Nyck de Vries klopt al jarenlang aan de deur van de Formule 1. Het is echter vaak een kwestie van op het juiste moment op de juiste plek zijn. Maar bij de GP van Italië 2022 viel alles op zijn plek. Hij verving de zieke Alex Albon en behaalde twee WK-punten. Hierdoor kwam hij in de belangstelling van Dr. Helmut Marko. De Vries vervangt Pierre Gasly, die naar Alpine vertrekt. Onlangs is de Vries bij het team van Scuderia AlphaTauri.
Logan Sargeant: Sargeant is een Amerikaanse coureur en maakt deel uit van de Williams Driver Academy. Vorig jaar eindigde hij als 4e in het Formule 2-kampioenschap, rijdend voor Carlin Motorsport. Als je beseft dat Logan Sargeant is geboren in het millennium (2000), dan weet je dat je oud wordt in de Formule 1-wereld.
Oscar Piastri: Er is veel ophef geweest rond Oscar Piastri, die afkomstig is van Alpine. Hij wordt beschouwd als een enorm talent, maar het is nog altijd onduidelijk of Alpine heeft zitten slapen of dat Piastri en McLaren een spelletje hebben gespeeld. Waarschijnlijk is het een beetje van beide. Piastri vervangt Daniel Ricciardo, die voortijdig is ontslagen en testrijder wordt bij Red Bull.
Nico Hülkenberg: De terugkeerder in kwestie is natuurlijk niemand minder dan Nico Hülkenberg. De Duitse coureur is een echte comeback-kid. Dit jaar vervangt hij Mick Schumacher bij Haas. De jonge Duitser kon niet helemaal overtuigen, dus kiest men voor een ervaren coureur. Hülkenberg is constant, technisch onderlegd en kan zich makkelijk aanpassen. Alleen als een podiumplaats in zicht komt, gaat het fout. Niemand heeft namelijk zoveel races gereden als Nico Hülkenberg zonder een keer op het podium te staan.
Nieuwe regels 2023 Formule 1
Elk seizoen ondergaan de regels van de Formule 1 veranderingen, niet alleen met betrekking tot de race zelf, maar ook met betrekking tot de technische voorschriften voor de F1-auto’s. Hierdoor blijven de races elk jaar spannend en onvoorspelbaar. Voor het seizoen van 2023 zijn er meer veranderingen doorgevoerd dan ooit tevoren, wat zorgt voor een opwindend seizoen. Hieronder hebben we de 10 belangrijkste wijzigingen kort, die dit seizoen zijn ingegaan, voor je op een rij gezet.
Veranderingen in de rijhoogte en diffusors: de Formule 1-auto’s hebben nu een 15 mm hogere vloerrand, een hogere halshoogte van de diffusor, een stijvere diffusorrand en een extra sensor om porpoising (het op en neer bewegen van een Formule 1-auto op rechte stukken) effectiever te volgen. Deze aanpassingen moeten in theorie zorgen voor minder porpoising.
Strengere eisen voor de rolbeugel: na de angstaanjagende crash van Zhou Guanyu bij de start van de Britse Grand Prix van 2022, waarbij zijn Alfa Romeo ondersteboven over de baan gleed, heeft de FIA de regels voor de rolbeugel aangescherpt. In het Technisch Reglement 2023 staat nu dat er een afgeronde bovenkant vereist is voor de rolbeugel, waardoor de kans kleiner wordt dat deze bij een ongeval in de grond graaft. Dit moet voorkomen dat de auto in de grond blijft ‘happen’.
Gewichtsvermindering: voor 2023 wordt de limiet voor het gewicht van de F1-auto met 2 kilogram verlaagd, van 798 kilogram (zonder brandstof) naar 796 kg. Ontwerpers kunnen proberen om nog meer gewicht af te schaven van de nieuwe bolides.
Herziene zijspiegels voor beter zicht: om de zichtbaarheid van de bestuurder te vergroten, worden de zijspiegels breder gemaakt. De breedte van het reflecterende oppervlak neemt toe van 150 mm tot 200 mm.
Verdubbeling van het aantal Sprint-evenementen: het aantal Sprint-evenementen wordt verdubbeld van 3 naar 6 voor 2023, met locaties in Azerbeidzjan (Baku), Oostenrijk (Red Bull Ring), België (Spa-Francorchamps), Qatar (Lusail), de Verenigde Staten (Circuit of the Americas) en Sao Paulo (Interlagos).
Verkorting van werkuren in de paddock: het aantal werkuren van F1-teamleden tijdens raceweekenden wordt verminderd in de komende seizoenen.
Kwalificatieformat en DRS-proeven: een herzien kwalificatieformat (RQF) wordt toegepast op maximaal 2 evenementen in 2023 om te evalueren of de wijzigingen geschikt zijn voor volgende kampioenschappen.
Aanpassingen aan versnellingsbakken: voorheen waren wijzigingen aan de gehomologeerde versnellingsbakken van teams alleen toegestaan om betrouwbaarheidsproblemen op te lossen of om kosten te besparen aan het begin van elk seizoen. Nu zijn wijzigingen ook toegestaan in het geval dat materialen, processen of bedrijfseigen onderdelen niet meer beschikbaar zijn.
Duidelijkere regels omtrent straffen: wanneer geclassificeerde coureurs meer dan 15 cumulatieve gridpositiestraffen hebben opgelopen of zijn gestraft om achteraan op de grid te starten, starten zij achter elke andere geclassificeerde coureur. Hun relatieve positie wordt bepaald in overeenstemming met hun kwalificatie.
Meer vrijheid bij het koelen van brandstof: teams krijgen in 2023 wat extra vrijheid met betrekking tot het koelen van brandstof, wat met name bij warmere races van invloed kan zijn op de betrouwbaarheid. De brandstof in een auto mag niet kouder zijn dan 10 graden Celsius onder de omgevingstemperatuur op elk moment wanneer de auto rijdt na het verlaten van de door de deelnemer aangewezen garageruimte.
Races Formule 1 2023 – bekijk hier de jaarplanning
Grand Prix
Circuit
Datum
GP Bahrein
Bahrain Internatonal Circuit
5 mrt
GP Saoedi-Arabië
Jeddah Street Circuit
19 mrt
GP Australië
Albert Park
02 apr
GP Azerbeidzjan
Baku City Circuit
30 apr
GP Miami
Miami International Autodrome
07 mei
GP Emilia-Romagna
Autodromo Enzo e Dino Ferrari
21 mei
GP Monaco
Circuit de Monaco
28 mei
GP Spanje
Circuit de Barcelona-Catalunya
04 jun
GP Canada
Circuit Gilles Villeneuve
18 juni
GP Groot-Brittannië
Silverstone
9 juli
GP Hongarije
Hongaroring
23 juli
GP België
Circuit de Spa-Francorchamps
30 juli
GP Nederland
Circuit Park Zandvoort
27 augustus
GP Italië
Autodromo Nazionale Monza
3 september
GP Singapore
Marina Bay Street Circuit
17 september
GP Japan
Suzuka Circuit
24 september
GP Qatar
Losail International Circuit
8 oktober
GP Verenigde Staten
Circuit of the Americas
22 oktober
GP Mexico
Autódromo Hermanos Rodríguez
29 oktober
GP São Paulo
Autódromo José Carlos Pace
5 november
GP Las Vegas
Las Vegas Street Circuit
19 november
GP Abu Dhabi
Yas Marina Circuit
20 november
Formule 1 – waar kan je het kijken?
Tot slot waar kun je het eigenlijk kijken? Dat kan via de Scandinavische streamingdienst Viaplay. Je betaalt hiervoor 15,99 euro per maand.. Het gaat om een Nederlands liveverslag van alle sessies. Ook bij F1TV kijk je naar Formule1. Hiervoor betaal je 64,99 euro per jaar. De live verslagen zijn in het Engels en Nederlands. Ook bij Ziggo kan je naar F1 kijken, dit is gratis voor abonnees. Je krijgt Nederlandse samenvattingen van alle sessies. Ook bij NOS via NPO1. Hier bekijk je een Nederlandse samenvatting van de races.