Sommige buxus planten (zowel in pot als in de volle grond) vertonen bovenaan gele blaadjes. Enig idee wat er aan de hand is ?

Het zijn grote stevige buxusplanten en ik zou het jammer vinden als ze zouden sterven maar wat is er aan de hand ? geef ik ze te veel of te weinig water, te veel schaduw, te veel zon ? Helpt een bepaald product en zo ja, welk ? is verpotten een optie of moeten ze worden gesnoeid ? dank je

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Antwoorden (4)

Duidt waarschijnlijk op voedselgebrek. Even een beetje mest bij de buxus ( en dit in de toekomst blijven herhalen) en u zult zien dat de buxus naar alle waarschijnlijkheid weer opknapt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ze staan te droog, geef ze veel extra water en wat mest kan ook geen kwaad. Deze reactie vertonen ze ook wel eens na snoeien en dan verbranden ze een beetje door de zon. Dus nu met de hitte even niet snoeien, een grotere pot geven is altijd goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buxus kan zowel in de zon, als in de schaduw goed groeien, het is een wintergroene struik/ haagje, gek genoeg voor een wintergroene plant, heeft een Buxus liefst een kalkrijke grond, terwijl de meeste wintergroene planten liefst een wat zuurdere grond hebben.
geef de Buxus dus kalk ( zeewierkalk) en een goede organische mest b.v. culterra.
meng de kalk en de mest goed door de grond rond de Buxus en geef ruim water.
Doe je niets, dan zal de Buxus nog verder verkleuren naar roestbruin met heldere gele randjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buxus is een heel gemakkelijke plant die nauwelijks eisen stelt aan de grondsoort of standplaats. Zon of schaduw maakt weinig uit, hoewel de blaadjes in de schaduw wat donkerder van kleur worden. De enige voorwaarde die de plant stelt, is een rulle kalkrijke grondsoort. Het is de laatste tijd erg droog geweest, misschien is dit de oorzaak
van de gele blaadjes? Geef eens wat extra kalk. Ik weet niet of ze al gesnoeid zijn, normaal is 2 keer per jaar.
Eind Mei en half September zijn over het algemeen de
beste tijd om te snoeien. Snoei nooit als het te warm is.
Buxus in pot af en toe bijmesten met meststoffen.
geschikte meststoffen hiervoor zijn kippenmestkorrels en koemestkorrels. kippenmest bevat veel kalk wat goed voor het pH gehalte, buxus heeft graag kalk. buxus is een echte veelvraat dus bij het uitstrooien niet te zuinig wezen
Bij gebrek aan vocht- of stikstof kunnen de bladranden geel worden. Heeft u uw buxus wel stikstof gegeven, kan een te droge grond of potkluit de oorzaak zijn dat de plant de stikstof niet op kan nemen. Daar heeft de plant water voor nodig.