Hoe ontstaan de gekleurde cirkels die ik 's nachts zie?

j0ve antwoordde op een eerdere vraag op GV - zie http://www.goeievraag.nl/vraag/kent-blue-field-entoptic-phenomenon.6333 . Daarin beschrijft hij een effect dat ik ook zie.

Als ik 's nachts in bed lig en het heel erg donker is, zie ik een gekleurde vlek. Meestal is de vlek paars, groen of vaaloranje. De vlek wordt kleiner tot hij verdwijnt. Intussen ontstaat een nieuwe vlek die ook kleiner wordt en verdwijnt.

Het zijn een soort concentrische cirkels.

Waardoor wordt dit effect veroorzaakt?

Toelichting: ik heb het _niet_ over effecten na het kijken in een lamp of in een andere lichtbron. Het is al een hele tijd stikdonker en ik lig, zonder echt iets te zien, voor me uit te staren. Dan zie ik die kringen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2.6K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sorry ik heb dat nog nooit gehad.

Antwoorden (4)

Klinkt wel bekend ja, ik heb het zelf vaak op dagen met veel zonlicht of na veel staren naar een scherm.. Ging er zelf vanuit dat het iets met het licht temaken heeft en dat je ogen geirriteerd zijn of iets en zo kringen ontstaan dat lijkt op licht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat klopt, als je in een lamp kijkt (heb je een lampje vlak boven je bed?) zie je daarna de "afdruk" die het licht op je netvlies heeft gemaakt.
niet te vaak doen dus :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan hier geen 100% wetenschappelijk antwoord op geven, maar ik weet wel wat er aan de hand is.
Je ogen zijn gewend dat wanneer je kijkt, het licht is of op z'n minst schemerig. Op het moment dat het dan ineens stikdonker wordt - omdat je bijv. de lamp uit hebt gedaan - hebben je hersenen moeite om goed te verwerken wat je ziet. Uiteindelijk heb je licht nodig om dingen te kunnen zien. Een zwarte trui ziet er zwart uit, omdat deze in feite al het licht "opslokt". Doordat je hersenen meer problemen hebben om duisternis naar beelden om te zetten dan om licht naar beelden om te zetten, ontstaat er 'geruis' in beeld. Dit zijn die bekende vlekken waar jij het over hebt.
Het lichteffect wat jij aanhaalt, werkt in principe hetzelfde.
Je kijkt van fel licht ineens naar een wat minder felle omgeving, waardoor je hersenen weer moeite hebben met de omschakeling en de vlekken ontstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gastaut type-Ideopatic Childhood Occipital Epilepsy

Ook hier een antwoord op de vraag waar ik jaren mee heb geworsteld en zelf in de psychiatrie ben beland daardoor. Het bleek na 7 jaar ellende en vaak ook ziek zijn epilepsie te zijn. Ik herken het 100% wat hier is omschreven en besefte later pas dat ik veel meer klachten had die bij epilepsie paste.

Dit soort dingen zien in het donker is niet normaal! Neem contact op met een huisarts en vraag om een verwijzing naar de neuroloog.

Ik hoop dat mensen die zoeken naar deze vraag de info naar anderen ook willen delen omdat mijn leven er aan kapot is gegaan en ik graag wil dat er bekendheid voor komt.