Hoe zijn blanke mensen blank geworden, als we vroeger zwart waren?

Er wordt gezegd dat alle mensen oorspronkelijk uit Afrika komen. Maar als je logisch nadenkt, dan zou je denken dat we vroeger allemaal zwart waren. Maar hoe is het mogelijk om na een bepaald aantal jaren blank te worden..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (5)

In tropische streken heb je een donkere huidskleur nodig om je te beschermen tegen de overmatige zonnestraling (UV). In de natuur worden dingen die niet belangrijk meer zijn na verloop van tijd afgestoten (onze staart is nog maar een nauwelijks zichtbaar stuitje) en dat geldt dus ook voor veel pigmentcellen.
Als blanken vele duizenden jaren rond de evenaar zouden wonen zouden ze ook weer zwart worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens recente paleo-anthropologische inzichten was de oermens niet zwart, maar blank.
De pigmentvorming is een latere evolutionaire aanpassing.
http://www.goeievraag.nl/vraag/neanderthalers-blank.46747
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier niet over de Neanderthaler als 'oermens' maar om Lucie uit Afrika - een pietsie meer oer, zeg maar.
We gaan er inderdaad van uit dat ze donker was - is dat wel zo?
Of denken we dat omdat ze zo nodig van de aap moet afstammen? Chimps en Gorilla's zijn zwart namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees mijn link nou maar
Vanaf ongeveer 100.000 jaar geleden begonnen steeds meer 'mensen' het noordelijk halfrond te bewonen. Hier schijnt de zon minder fel doordat het licht een langere weg moet afleggen door de atmosfeer. Hierdoor is minder pigmentaanmaak in de huid een evolutionair voordeel voor een betere zonlichtopname en daardoor de productie van onder meer het cruciale vitamine D. Het lichaam kan zelf geen vitamine D maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de meest recente theorieën, waren de eerste mensen net als vermoedelijk hun directe voorouders, niet zwart, maar wit. (Net als onze naaste verwant, de chimpansee, die onder zijn zwarte vacht een blank velletje heeft trouwens).

De zwarte of donkere huid is pas een latere aanpassing aan de voortdurende blootstelling aan zonlicht, waarbij een donkerdere huid met meer pigment duidelijk een voordeel is. Hoe groot voordeel wordt duidelijk als je je verdiept in het lot van de relatief best wel veel albino's in bijvoorbeeld Kenia.

Eén persoon wordt overigens niet in een generatie zwart. Pas na vele duizenden zo niet tienduizenden jaren (hoewel sommige aanpassingen beduidend sneller kunnen veranderen) zie je stapje voor stapje een verschuiving plaatsvinden bij een grote groep mensen, doordat de net iets donkerdere net iets grotere kansen heeft op overleven en voortplanten.
Om dat mechanisme te begrijpen, zou je je moeten verdiepen in de mechanismen achter evolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze lieve heer heeft ieder mens naar zijn eigen beeld geschapen, ik respecteer dat u dat denkt, maar ik kan niet respecteren dat u misbruik maak van de situatie, daardoor wijst de BIJBEL en onze lieve heer erop dat u zich zulke vragen beter voor zich moet houden.