Stel dat Nederland zou worden aangevallen door een ander land. Wie neemt dan momenteel de beslissing over een eventuele tegenaanval?

Wie is verantwoordelijk voor de verdediging van ons land?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

In eerste instantie is de krijgsmacht (leger, marine en luchtmacht) verantwoordelijk voor de verdediging van het land.

De regering heeft het oppergezag over de krijgsmacht (art. 97, lid 2 van de Nederlandse grondwet). Het uitvoerend commando ligt bij de Commandant der Strijdkrachten (Generaal van Uhm en zijn staf).

Indien het om een sterk regionaal conflict gaat (vergelijk bijvoorbeeld met de Falkland oorlog), dan zal Nederland alleen dit conflict aangaan.

Indien het een groter conflict is, dan zullen de andere landen van de NAVO Nederland met hun krijgsmachten bijstaan.

Samenvattend: aangezien het oppergezag over de krijgsmacht ligt bij de regering, zal de Minister-President als hoofd van de regering de beslissing nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wij in samenwerking met de NAVO. Venezuela maakt kans als je de krant van verleden weekzaterdag er even bij pakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de landmacht het over neem he, 't leger dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op bevel van wie?
ik hoop en denk J.Cohen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdediging in eerste instantie het parate leger. Een tegenaanval komt vanuit de politiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De regering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Balkenende heeft de eindverantwoordelijkheid.
Hij zal zijn beslissing nemen in overleg met de legerleiding en NAVO.
En natuurlijk zal hij de Amerikanen, waar zoveel bezoekers van Goedevraag iets tegen hebben, om raad en zeker om hulp vragen. Behalve als zij de aanvallende partij zijn!!!!