Als je koud hebt aan je voeten en handen en je dokter dit normaal vind, wat moet je dan doen?

Ik ben laatst naar de dokter gegaan door mijn deze klacht. Ik heb te veel koud en het is ook begonnen al 'n tijdje geleden. Ik heb ook een vraag gesteld 'n tijdje geleden hier en daarna ben ik naar de dokter gegaan maar hij zegt je moet wat dikker aankleden, sommige mensen hebben sneller koud, heb je blauwe handen en voeten of zijn ze te wit en ik zei nee niet dat ik weet. Hij zei ik wil je niet gelijk medicijnen geven want dan moet je ze blijven gebruiken. Dus als het erger wordt moet je terug komen. Dus ik heb nog steeds koud. Is dit wel genoeg (wat hij deed) om te beordeelen dat dit gewoon normaal is? Mijn mama zei hij moest bloedanalyse doen en kijken waardoor dit voorkomt. Hij zegt zo maar dingen die misschien niet eens waar zijn.
Wie heeft nou gelijk? ik heb dit al 7-8 jaar lang en het is echt vervelend. Moet ik leren om zo verder te leven of moet ik toch een oplossing zoeken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om je voeten en handen wat minder koud te maken, kan je eens kijken naar moxa-staafjes (een soort heel dikke wierrookstaaf die je brandend in de buurt van je tenen/vingers houdt, en die zorgt dat je handen/voeten dagenlang wat warmer zijn dan normaal), of naar een acupuncturist gaan.

Het beste antwoord

Een bloedtest doen lijkt me niet zo voor de hand liggend. Eventueel kan gekeken worden naar de doorbloeding van de vaten. Het werkt namelijk zo:

Als de kleine bloedvaatjes in de huid (de haarvaten) open staan wordt het warme bloed dichter aan de oppervlakte onder de huid gestuwd. Hierdoor wordt je hand ook warm, maar koel je wel af. Je lichaam zal bij kou de haarvaten juist dichter doen zodat het bloed minder snel afkoelt en de kerntemperatuur gelijk blijft. Dat je voeten en handen dan kouder worden is wel vervelend, maar voor je lichaam minder erg dan dat de kerntemperatuur minder wordt.

Bij mensen met een slechte doorbloeding in de benen, maar ook bij mensen waar de haarvaten van nature minder dicht aan de oppervlakte liggen of dichter staan, zullen koudere janden en voeten hebben. Medicijnen beinvloeden het openstaan van de haarvaten ook, maar ontregelen het warmtesysteem in je lichaam ook een beetje.

Ik ga er dan ook vanuit dat je dokter zijn advies heel goed bedoelt. Er is weinig aan te doen en met medicijnen los je niet zo heel veel op. Ik zou de expertise van de arts niet zo snel in twijfel trekken. Een arts zegt niet zomaar iets. Waar de arts op moet letten is of er bepaalde symptomen zijn die verontrustend zijn. In dit geval zijn dat witte of blauwe handen/ voeten. Als je dat niet weet moet je eerst hier op letten. Wat kan helpen is om een dagboekje bij te houden en op te schrijven wat je voelt en waneer en hoe je handen en voeten er dan uitzien.

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat de arts je eigenlijk heeft gevraagd om het even aan te zien. Zelf zeg je er over dat je er al 8 jaar last van hebt. Heb je dit de arts ook laten weten?

Ik denk dat het wel handig is om met je bezwaren naar de huisarts te gaan, of om een andere huisarts om een second opinion te vragen. Zorg dan wel dat je goed voorbereid bij de arts komt. Vragen die je moet kunnen beantwoorden zijn:

- wanneer is het begonnen
- hoe vaak heb je er last van
- wat voel je
- wat is de kleur van je handen
- wat denk je zelf dat er aan de hand is
- wat verwacht je van de arts / wat verwacht je van de mogelijkheden

Toegevoegd na 27 minuten:
Wat een bloedonderzoek eventueel wel kan testen is of je ijzertekort hebt (bloedarmoede),. Dat kan ook zorgen voor koude handen, maar dan zijn er meestal meer symptomen. Op zich niet slecht om te testen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je zou idd met je klachten naar een andere dokter kunnen gaan, en de mening van hem vragen, koude voeten en handen heeft weldegelijk een oorzaak, je kan aan chronische bloedarmoede lijden .. je dokter kan wel zeggen, dat t normaal is, maar dan zal hij ook je grondig hebben moeten onderzocht..inclusief bloedtesten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan misschien komen omdat je niet goed eet hier als je wil een paar tips om warm te blijven
lekker warme sokken aan en niet halve sokjes
zorg dat je iets om je nek hebt als een sjaal of iets van een kraag
thermisch ondergoed geprobeerd? word gebruikt in de winter

Toegevoegd na 19 seconden:
maar vooral advies van je dokter opnemen

Toegevoegd na 53 seconden:
ga anders even naar iemand anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die dokter dat nog niet gedaan heeft zou die eens kunnen kijken of je geen bloedarmoede hebt of te mager bent. Het is mogelijk dat je schildklier niet goed werkt. Ik noem maar een paar mogelijke oorzaken.

Jij bent je eigen deskundige. Formuleer je verhaal zo goed mogelijk en zet het desnoods op papier. Probeer duidelijke vragen te stellen. Wat kunnen mogelijke oorzaken zijn? Wat voor onderzoeken zijn er mogelijk? etc. Voordat je over medicijnen praat moet je toch iets van een oorzaak in beeld hebben.

Ga terug naar die dokter en doe je verhaal nog eens. Een geschiedenis van 7 à 8 jaar koud hebben verdient m.i. meer aandacht dan jij aangeeft gekregen te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er verder niets aan de hand is (dwz de doorbloeding is normaal) dan zou ik je adviseren je voeten (tenen)en handen (vingers)te bewegen. Dan worden ze vanzelf warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga eens naar een osteopaat, of laat je doormeten via het prognos systeem.
dat zijn veilige alternatieven.
ik heb nooit koude voeten, alleen als ik in bed stap, sinds 2 jaar een prima oplossing: een elektrische deken.