Rabarber is gezond, maar omdat het zo zuur is wordt er heel veel suiker bijgedaan. Maar is het daarom nog wel gezond met die suiker?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.8K

Antwoorden (3)

Alles wat je (veel) eet met toevoeging van geraffineerde suikers is ongezond. Een beetje mag, net als jam. Tegenwoordig kan je voor een zacht prijsje steviapoeder (€ 1.69 voor een grote pot in de Aldi) kopen. Dit mag je wel eten en gebruiken om te koken. Wel opletten dat alles sneller bederft aangezien suiker een bewaarmiddel is, vervangende zoetstoffen zijn dat niet.

Toegevoegd na 57 minuten:
Voordelen voor de gezondheid:

Rabarber werkt laxerend, eetlustopwekkend, maagversterkend, galdrijvend en is goed bij verstopping of als je last hebt van bloedarmoede. De groente is rijk aan ijzer en andere minerale zouten zoals calcium, kalium en magnesium en bevat veel vitamine B1, B2, B6 en C. Rabarber reinigt de lever en werkt dus ook goed bij geelzucht. Vanwege veel vezels heeft rabarber ook voordelen voor de spijsvertering en de darmwerking.

Nadelen voor de gezondheid:

Rabarber bevat oxaalzuur. Met name de rabarberbladeren bevatten een zeer hoge dosis oxaalzuur en zijn daarom giftig. Die mogen niet gegeten worden. Jonge stelen kunnen ongeschild worden gebruikt en hoeven niet veel zoetstof zoals honing in de bereiding. Stelen van 1,5 tot 2 maanden oud bevatten meer oxaalzuur.

Oxaalzuur bindt zich in het lichaam met calcium. Dat is een reactie van het lichaam om het oxaalzuur te neutraliseren en uit het lichaam te elimineren. Dit effect kun je milderen door rabarber te schillen, de stukken kort te koken en het kookvocht weg te gieten. Hoe meer oxaalzuur in het lichaam aanwezig is, hoe meer calcium aan het lichaam onttrokken wordt. Dat kan botontkalking veroorzaken en het verhoogt de kans op nierstenen. Mensen die aanleg hebben voor reuma, artritis, jicht en nierstenen kunnen beter geen rabarber eten.

Toegevoegd na 3 uur:
Antwoord op je vraag: rabarber met suiker is gezond, maar eet het niet te vaak en met beetjes. Klaargemaakt met stevia is het nog beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar is die rabarber nu wel of niet gezond?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begin stilaan te denken dat je wil weten of rabarber nog gezond is wanneer men er suiker aan toevoegt? Je kent nu de eigenschappen van rabarber (zie toevoeging) Je zal ook wel de slechte eigenschappen van suiker kennen. Rabarber blijft rabarber, met of zonder suiker. Als kind trokken we gewoon een steel van de struik uit de tuin en kauwde daar gewoon op. Heel zuur, maar went na een poos.
Jonge rabarber is niet zuur, daar hoef je nauwelijks suiker aan toe te voegen.
Oudere rabarber moet je koken met een (bord)krijtje tussen de gesneden rabarber, dat bindt het oxaalzuur en voorkomt dat dat proces in het lichaam plaats vindt.
Vreemd dat mensen dat niet meer weten, wij leerden dat al vroeg van moeder en oma. Dat scheelde een hoop suiker, want suiker was duur.

Toegevoegd na 18 minuten:
Rabarber is heel gezond.

Toegevoegd na 19 minuten:
Rabarber is heel gezond als je het klaar maakt zoals ik heb geschreven.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Ik wil weten of het wel of niet gezond is!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Mensen die aanleg hebben voor reuma, artritis, jicht en nierstenen kunnen beter geen rabarber eten." Dit heb je vergeten te lezen zekers?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ik wil weten of het met suiker nog steeds gezond is, of ik het dan beter wel of niet kan eten
Nou het is dan niet meer gezond want als ze er heel veel suiker bij doen is dat niet goed voor je maar als je er afentoe eentje neem zoals een keer per week kan het niet zo veel kwaad