Wat is het verschil tussen stoofvlees en hachee?

Ik zie verschillende gerechten die erg veel op elkaar lijken. Bij deze gerechten wordt "stoofvlees" en "hachee" veel door elkaar gebruikt. Het enige verschil dat ik zelf kan bedenken is dat hachee vaak in kleinere stukken wordt gesneden.

Maar wat is nou echt het verschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
34.5K

Het beste antwoord

Hachee is een traditioneel stoofgerecht op basis van blokjes vlees, vis of gevogelte, en groenten. De in Nederland veel gegeten hachee op basis van rundvlees, uien en zuur (meestal azijn of wijn), wordt tot de typisch Nederlandse keuken gerekend.

Stoofvlees is de algemene benaming voor vlees wat lang moet sudderen of stoven.
Dat kan voor allerlei gerechten gebruikt worden,
o.a. voor hachee.

Dus hachee is wel stoofvlees, maar niet alle stoofvlees(gerechten) zijn hachee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
zuur momopoyolo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat ken ik ook niet. (rund)vlees en uien en aardappelen.
ronron1212
11 jaar geleden
nergens voor nodig dat zuur gebruiken wij ook niet vlees wordt zo ook mals. voor de smaak zou nog kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik woon niet in Limburg, maar daar wordt het wel degelijk.
zuurvlees (Limburgs: Zoervleisj) genoemd.
ronron1212
11 jaar geleden
Dan heb je het toch weer over een andere soort hachee andraman.

Andere antwoorden (4)

Hachee is stoofvlees en uien samen. Stoofvlees is een vleessoort die je langzaam moet stoven waardoor het heerlijk zacht wordt en dit kan je met veel gerechten gebruiken. Je moet er rekening meehouden dat veel gerecht namen stoofvlees in zich hebben dus beginnen met stoofvlees.
11 jaar geleden
Het verschil tussen stoofvlees en hachee zit hem in de plaats waar je het eet.

In het zuiden van Brabant en in Vlaanderen wordt hachee stoofvlees genoemd (en daar kun je dus ook een frietje stoofvlees bestellen). Dialect of streektaal dus.

In de rest van het land is stoofvlees een 'generieke' term voor vlees dat je kunt stoven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo kan je het misschien ook zien.
In Limburg noemen ze het zuurvlees (Limburgs: Zoervleisj) Maar hier in Brabant is er wel degelijk verschil tussen stoofvlees (bijv. bij de friettent)
en hachee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien in Eindhoven wel, maar in Boal niet ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, daar vinden ze "hachee" zeker veeeeels te sjiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MARTINKAP heeft te veel kranten gelezen de laatste weken. Ook al last van IKEA-balletjes?
Je kunt bij de slager géén hachee kopen als zodanig, wél als deze het als gerecht heeft bereid met het recept van hachee.
Hachee is alleen de naam van een stoofgerecht net zoals bijv. gulasch.
Hachee is echter zo'n bekend recept/gerecht dat iedereen weet dat dit van sudder-/stoofvlees gemaakt moet worden. Bestel je dan bij de slager hacheevlees, dan zal hij automatisch stoofvlees zoals rib-/sucadelappen geven, al dan niet naar wens alvast in stukken gesneden.
amc
11 jaar geleden
voor mij zit hier het verschil in
hachee van runderlappen of riblappen kan ook nog met sucadelapjes
bouillon, eventueel wat azijn
zout en peper laurier blaadjes,
kruidnagels, flink wat uien

stoverij met magere runderlappen in 2 a 3 cm blokjes
sneetje witbrood zonder korst dik ingesmeerd met scherpe mosterd
peper - zout - takje tijm - laurierblad donker bier
ui of 2