Waarbij verdienen artiesten het meeste: Youtube of Spotify?

Graag ook vermelden hoeveel ze bij beide verdienen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (3)

Artiesten verdienen met youtube meer, want met Spotify verdienen ze bijna niets. Dat komt omdat spotify er zelf ook niet zoveel voor betaald. Ik kan je niet vermelden hoeveel de artiesten ermee verdienen, want voor elke artiest is het anders. Een bekende artiest zou dus wat meer verdienen dan een wat minder bekende artiest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij Spotify krijgen artiesten een bepaald bedrag hoe meer ze worden beluisterd hoe meer ze krijgen, bij youtube draait het om advertenties die voor de liedjes worden afgespeeld hier krijgen de bedrijven alleen geld voor mocht de gebruiker op de advertentie klikken. Je hebt tegenwoordig natuurlijk ook veel mensen die AB gebruiken waardoor ze helemaal geen add's te zien krijgen. Hoeveel geld er wordt gegeven voor youtube is afhankelijk van hoe vaak iemand op een advertentie klikt dit verschilt zelfs ook nog per advertentie, bij spotify is er een vast bedrag per klik zoals eerder vermeld het bedrag van spotify ligt per klik op ongeveer 0,4 cent per klik. Het advertentie bedrag dat je van google krijgt ligt een stuk hoger zo kan een advertentie soms wel een paar euro per klik opleveren en soms een paar cent, vaak hebben bedrijven als VEVO bepaalde contracten met google over hoeveel geld ze krijgen per zoveel views of per advertentie klik, hier zijn echter geen cijfers over bekend. je kan er vanuit gaan dat er sowieso meer wordt verdient met youtube, de vraag is alleen hoeveel de artiest hier zelf aan verdient...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat is nou je antwoord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"je kan er vanuit gaan dat er sowieso meer wordt verdient met youtube, de vraag is alleen hoeveel de artiest hier zelf aan verdient…" dat is mijn antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De rede waarom er geen concreet antwoord in staat maar een uitleg over hoe het werkt is omdat er geen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De rede waarom er geen concreet antwoord in staat maar een uitleg over hoe het werkt is omdat er geen concreet antwoord is, er is namelijk niemand die weet hoeveel een artiest exact krijgt per luister op Spotify en hoeveel een artiest krijgt per luister op YouTube daarom zeg ik dat de verdiensten van liedjes op YouTube een stuk hoger liggen dan de verdiensten met Spotify maar dit geld gaat in principe naar de platen maatschappij en niet direct naar de artiest zelf waardoor het per artiest verschilt hoeveel geld ze er voor krijgen dit is dus nooit terug te leiden.
Bij Spotify krijg je een bepaald aantal geldsom. YouTube is volgens mij nog steeds gratis. Maar let op, Spotify is niet een app waarvan je meteen rijk wordt.